Sökning efter dimension
Däck Nokian bil

Däck Nokian

Nokian är en ledande däcktillverkare som funnits i Norden sedan 1934. Dess anläggningar finns i Nokia, Finland och Vsevolozhski, Ryssland. Tillverkaren anses vara den allra bästa vad gäller vinterdäck. Därför har Nokian penetrerat just de stora marknaderna där förhållandena är väldigt lika Norden, med t.ex snö och hårda och växlande väderförhållanden, vilket är en utmaning för däck. Nokian har utvecklat ett brett sortiment av däck över hela Europa med över 900 officiella försäljningsställen.

De mest sålda profilerna

Däck för Bil / Personbil

Däck 4x4 / SUV

4 säsonger

Däck för Kommersiellt fordon / Lätt lastbil

4 säsonger

Varumärkets teknologier Nokian

TWIN TRAC SILICA

TWIN TRAC SILICA
Nokian Twin Trac Silica är en gummiblandning bestående av naturligt gummi, men också av kisel och rapsolja. Den unika fördelningen av partiklar ger däcket optimalt grepp på snö och i regn. Denna innovativa blandning förbättrar också stabiliteten i körningen samt reaktionen på däckets förändringar. Kvaliteten och volymen av de använda materialen behåller däckets utmärkta prestanda i vintergrepp, även vid intensiva temperaturförändringar eller efter många kilometer. Fordonets bränsleförbrukning minskar avsevärt genom den drastiska minskningen av rullmotståndet.

STICKADE SPÅR

STICKADE SPÅR
Regnet är det väderförhållande som orsakar flest olyckor på sommarvägarna. Risken för att förlora kontrollen över bilen ökar enormt när ett oväder plötsligt bryter ut. Det är främst däckens bristande grepp som pekas ut som orsak till vattenplaning. Därför har Nokian Tyres designat sommardäcken med stickade ribbor som ökar greppet på blöta vägbanor och motverkar vattenplaning i farliga nederbördssituationer. Dessa stickade spår placeras i de största tvärgående spåren på den inre axeln. Ett ökat antal av dessa spår gör att dessa elliptiska urtag kan lagra en stor mängd vatten. Denna idé ger däcket ett lämpligt grepp även när tidens slitage tar ut sin rätt på däcket. Ju mer gummit försvinner, desto större blir volymen av de stickade spåren, som vidgas i botten.

FLERLAGSSTRUKTUREN

FLERLAGSSTRUKTUREN
I ett däck med flerskiktsstruktur ger användningen av flera gummi blandningar däcket dess olika egenskaper. Gummiskiktet i Nokian Intelligent UHP Silica slitbanan möjliggör bevarandet av den bästa bindningen med vägen oavsett situationer, och är avsedd att ge sitt maximala under intensiva användningsförhållanden lika mycket som vid höga hastigheter.
Det mellanliggande skiktet innehåller en blandning av nanosilica med låg molekylvikt. Med denna ursprungliga och innovativa förening observeras en verkligen snabbare överföring av riktningsförändringar än med klassiska blandningar.
När det gäller det nedre skiktet minskar dess extremt styva gummiblandning rullmotståndet vilket kraftigt minimerar värmen, vilket leder till ökad motståndskraft mot försämring, lägre energiförbrukning och minskning av giftiga utsläpp för miljön.

Tyst Groove Design

Tyst Groove Design
Optimering av körkomforten är målet för innovationen Silent Groove Design som finns på sidorna av de longitudinella gummiblocken, där halvklotformade hål, stiliserade som en golfboll, ansvarar för att kontrollera luftflödet. De stoppar också ljuden som utges av kanterna på de tvärgående ribborna och utsläppet av obehagliga visslande ljud. Som ett resultat minskas bullret inuti kupén avsevärt, liksom det yttre rullningsljudet. Slutligen blir körningen tystare och ännu mer behaglig. Silent Groove Design kyler också däckets yta genom att minska den aerodynamiska reaktionen, vilket i sin tur ökar motståndet mot försämring och körsträckan.

INTELLIGENT UHP SILICA AV NOKIAN

INTELLIGENT UHP SILICA AV NOKIAN
Blandningen Nokian Intelligent UHP Silica i slitbanan är optimalt utformad för att kunna hantera intensiv användning och höga hastigheter. Molekylkedjorna i detta gummi kombinerat med kiselpartiklar resulterar i en särskilt robust blandning som behåller sin elastiska karaktär. Den klarar konsekvent ett stort temperaturområde och förstärker greppet på våta vägbanor vid vilken tidpunkt på dagen som helst från våren till hösten. Bindningen med vägen är ideal och tillåter inga avvikelser oavsett omständigheterna.

LAMELLE CROSS-BLOCK

LAMELLE CROSS-BLOCK
Cross-Block skulpturerna på däckets centrala block är designade för att fungera i två riktningar. Cross-lamellerna placerade nära den yttre axeln bildar en solid kant som ger den stabilitet oavsett förhållanden. Cross-lamellerna nära den inre axeln bildar en mer artikulerad kant. De ger en finare koppling till vägen och minskar rullmotståndet samt ljudnivån. En noggrann optimering har utförts på spårvolymen samt på lutningen av Cross-lamellen, som bildar en fasning i förhållande till kanten. När vägen är våt lagrar Cross-lamellen vatten som finns på vägen och maximerar dess avledning i de huvudsakliga ribborna, för en förstärkt förebyggande av vattenplaning.

STÖD PÅ AXELPARTIERNA

STÖD PÅ AXELPARTIERNA
Från den längsgående spåret som gränsar till axeln, stöds den av sidoribbor på en vinkel av 20 grader. Dessa spår ger en berömd väghållning i kurvor, vid ändring av riktning, eller vid understyrning eller sladd.

HYDRO GROOVES RÄFFLOR

HYDRO GROOVES RÄFFLOR
Den längsgående ribban närmast den inre axeln är räfflad med djupa Hydro-diagonalrännor för att ge däcket stabilitet. Dessa rännor förbättrar skyddet mot vattenplaning genom att fånga upp mer vatten från marken och leda det mot de stora omkretsrännorna.
Denna innovation återfinns också på den huvudsakliga ribban närmast den yttre axeln. Sammantaget ger dessa omfattande rännor mer säkerhet i regniga förhållanden och minskar kraftigt risken för sladd på våt asfalt.

STÖD FÖR DUBBEL STENLÄGGNING

STÖD FÖR DUBBEL STENLÄGGNING
Dubbelkuddes stödsystemet som finns på däckets yttre axel spelar sin roll när intensiv körning utförs: strukturen blir styvare eftersom blocken stöder varandra, vilket ger precision till styrningen. Tvärtom är detta stöd mycket mindre intensivt vid standardkörning, vilket minskar rullmotståndet och därmed fordonets bränsleförbrukning. Axelområdet stöds också av den 20 graders vinkel som ribbornas sidor uppvisar. Detta ger däcket extra stabilitet, främst i kurvor, under en riktningsändring samt vid en plötslig manöver för att undvika ett hinder.

INFOOMRÅDE

INFOOMRÅDE
Info-området på sidan av ett Nokian-däck ökar säkerheten genom att visa indikatorer för placering och tryck. På så sätt kan man markera placeringen vid montering under däckbyten samt det korrekta uppblåsningstrycket. Ny information kan till och med registreras i detta område, det är vridmomentet för bultarna på legeringsfälgarna. Majoriteten av UHP-sportdäcken monteras på aluminiumfälgar, för vilka bultarnas åtdragning kräver extra uppmärksamhet. Detta är en ökad säkerhet för användaren eftersom bultarna måste dras åt med rätt vridmoment och de måste dras åt igen var 100:e eller 200:e kilometer.

RENADE OLJOR

RENADE OLJOR
Hos Nokian Tyres använder varje däck endast renade oljor och tillverkningen integrerar aldrig någon giftig eller cancerframkallande kemisk produkt. Som ledare inom ekologiska däcktillverkare är Nokian pionjär inom användningen av renad olja med låg aromatisk halt. Trots detta är dess prestanda i säkerhetstermer och särskilt däckets grepp på vått underlag utmärkt oavsett säsong.

SLITAGE- OCH VATTENPLANINGSINDIKATOR

SLITAGE- OCH VATTENPLANINGSINDIKATOR
Däcket har en slitageindikator (DSI) som gör det möjligt att känna till det återstående djupet på dess spår. Denna indikator består av en serie siffror i millimeter inskrivna på slitbanan. Ju mer slitbanan slits med kilometrarna, desto mer suddas dessa siffror ut. Däcket har en andra indikator, som informerar om riskerna för vattenplaning. En droppe placeras på den centrala plattan 4 mm från spårens botten. När denna droppe suddas ut av gummiets slitage, är det dags att byta däck eftersom risken för vattenplaning är stor.

SLÄTADE HUVUDSPÅR

SLÄTADE HUVUDSPÅR
De stora spåren på däcket är släta, vilket ger det, förutom dess elegans, en stor förmåga att effektivt avlägsna vatten på vägen. Spåren på ribborna som leder till dessa huvudglidspår ökar det totala volymen av däckets spår och hjälper till att motverka möjligheten att hamna i vattenplaning.

NOKIAN ARAMID SIDA

NOKIAN ARAMID SIDA
Gummit på däckets sidor innehåller ett material som används inom flygindustrin och för militära ändamål, diskontinuerliga aramidfibrer med exceptionella motståndsegenskaper. Dessa fibrer förstärker i hög grad däckets sidoyta, vilket ger det mycket bättre motstånd mot angrepp och skärningar.
LiveChat
Whatsapp Messenger