Pirelli, grundat 1872, är ett företag med djupt italienska rötter. Varumärket är erkänt över hela världen för sin banbrytande teknik, sin innovationsförmåga och den höga kvaliteten på sina produkter. Med 18 produktionsanläggningar fördelade på 12 länder och en kommersiell närvaro i mer än 160 länder är Pirelli en av de ledande globala tillverkarna av däck och tillhörande tjänster.
Företaget, som har cirka 31 100 anställda och en omsättning på 6,7 miljarder euro (2023), är det enda som helt och hållet är inriktat på konsumentmarknaden. Det erbjuder däck för bilar, motorcyklar och cyklar. Pirelli är ett renodlat konsumentdäcksbolag med ett särskilt fokus på marknaden för högvärdiga däck. Företaget är ständigt engagerat i att utveckla produkter som siktar på att uppnå högsta möjliga prestanda, säkerhet, tystnad och väggrepp.
Pirellis innovativa däck kan möta även de mest specifika mobilitetsbehoven hos slutanvändarna. Ständigt uppmärksam på miljö- och samhällsfrågor var Pirelli det första företaget inom däcksektorn att sätta upp målet att uppnå koldioxidneutralitet före 2040. Företaget har antagit en hållbarhetsmodell som bygger på FN:s Global Compacts tio principer, kraven enligt AA1000-standarden för intressentengagemang och riktlinjerna i ISO 26000.
Under åren har Pirelli framför allt fokuserat på utveckling, produktion och marknadsföring av däck med högt mervärde, vilka kännetecknas av hög prestanda, avancerad teknik och säkerhet. I genomsnitt har dessa däck större fälgstorlekar. Erkända av konsumenter för sina högkvalitativa produkter erbjuder Pirellis sortiment innovativa däck.
Utöver konnektivitet innebär den nya däcktiden också en större medvetenhet om miljön. Pirelli fortsätter att investera i forskning och utveckling för att införa nya material som ersätter komponenter av fossilt ursprung, med målet att tillverka det första däcket med 100 % biobaserade och återvunna material före 2040.
År 2021 valdes Pirelli också av FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) till den enda leverantören för världsmästerskapet i rally. Företaget har 19 fabriker världen över och är verksamt i fler än 160 länder. I syfte att minska sin miljöpåverkan har tillverkaren utvecklat en strategi för ”grön prestanda” för att prioritera tekniskt avancerade produkter och tjänster med låg miljöpåverkan. Pirelli har varit involverat i Formel 1-tävlingar i många år.