Föreställ dig att du kör och plötsligt känner du en konstig känsla, en förlust av stabilitet eller ett ovanligt ljud: det är en punktering. Runflat-däck gör att du kan fortsätta köra utan stress eller avbrott, även vid en punktering.
Vad är ett Run Flat-däck?
Runflat-däck är designade för att förbli funktionella även efter en punktering. De tillåter att köra i en maximal hastighet av 80 km/h under cirka 80 kilometer. Denna typ av däck, utrustad med förstärkta sidoväggar, bär och styr fordonet trots tryckförlusten.
Runflat-däck har förfinats under de senaste decennierna och är nu tillgängliga för ett brett utbud av fordon. Många biltillverkare utrustar sina nya modeller med dessa däck för att maximera säkerhet och komfort. Det behövs inget reservdäck med Runflat-däck.
Beroende på tillverkare är benämningen "run flat" olika: ZP hos Michelin, RFT och EXT hos Bridgestone, HRS hos Hankook, DSST hos Dunlop, SSR hos Continental… På vår webbplats kan du hitta runflat-däck genom att välja alternativet "RUN FLAT" vid din sökning.
Varför välja Runflat-däck?
En av de främsta fördelarna med Runflat-däck är den säkerhet de ger. Vid tryckförlust minskar risken för att förlora kontrollen över fordonet avsevärt, eftersom däcket kan behålla sin form och därmed bibehålla en korrekt väghållning. Dessutom eliminerar det obehaget och ibland faran med att byta däck vid vägkanten.
Kom ihåg att även om Runflat-däck gör att du kan fortsätta köra en viss sträcka efter en punktering, är de inte oförstörbara. De måste repareras eller bytas ut så snart som möjligt.
Hur känner man igen ett Runflat-däck?
Tillverkare av Runflat-däck har antagit specifika märkningsmetoder som gör det möjligt att identifiera dessa däck med en enkel blick. På sidoväggen av varje Runflat-däck hittar du en serie specifika bokstäver eller symboler. Till exempel kan du se indikationerna "Run Flat" eller "RF" som majoriteten av tillverkarna sätter på sina sidoväggar.
Vissa tillverkare, för att göra skillnad, väljer att använda anpassade markeringar för sina Runflat-däck. Det är därför det finns olika benämningar. Här är några av dem:
- ZP (Zero Pressure) hos Michelin
- SSR (Self Supporting Runflat) hos Continental
- EMT (Extended Mobility Tire) eller ROF (RunOnFlat) hos Goodyear
- DSST (Dunlop Self-supporting Technology) hos Dunlop
- HRS (Hankook Runflat System) hos Hankook
- MOE (Mercedes RunOnFlat Extended) hos Mercedes
- RFT (Run-Flat Tire) hos Bridgestone/Firestone
Vilka Run Flat-däck ska man köpa?
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
De mest efterfrågade dimensionerna för runflat-däck:
Hur vet man om en fälg är kompatibel med Runflat?
Första ledtråden, om ditt fordon var utrustat med Runflat-däck vid köpet, är det nästan säkert att dina fälgar redan är kompatibla. Annars är den bästa lösningen att konsultera tillverkarens specifikationer.
Runflat-däck kräver speciellt designade fälgar (profil H2 (Hump 2)) som kan stödja däckens förstärkta struktur och låta dem fungera korrekt vid en punktering.
Profilen H2 är särskilt lämplig för Runflat-däck eftersom den förhindrar att däcket lossnar från fälgen när trycket är lågt, vilket ger extra säkerhet.
Detta gör att förare kan fortsätta köra en viss sträcka (vanligtvis mellan 50 och 80 km) i reducerad hastighet för att nå en säker plats eller en verkstad.
Att montera Runflat-däck på icke anpassade fälgar kan innebära betydande risker. Vid tryckförlust kan däcket lossna från fälgen och leda till förlust av kontroll över fordonet.
Vilket tryck för Runflat-däck?
Det rekommenderade trycket för Runflat-däck specificeras av fordonstillverkaren och är vanligtvis detsamma som rekommenderas för standarddäck.
Det är lämpligt att regelbundet kontrollera trycket i dina däck. Undertryckta däck kan påverka fordonets hantering och öka bränsleförbrukningen, medan övertryckta däck kan kompromettera greppet.
De flesta fordon utrustade med Runflat-däck har ett tryckövervakningssystem. TPMS (Tire Pressure Monitoring System) varnar dig när trycket i ett däck är betydligt lågt, vilket är särskilt användbart för Runflat-däck som kanske inte visar tydliga tecken på tryckförlust.
Förutom trycket, inspektera regelbundet dina Runflat-däck för att upptäcka tecken på ojämnt slitage, skador eller punkteringar.
FAQ Run Flat-däck:
Är Runflat-däck reparerbara?
Om punkteringen är liten och belägen på slitbanan kan en reparation övervägas. Men om sidoväggarna har skadats måste däcket bytas ut.
Är Runflat-däck bullriga?
Nej, Runflat-däck låter inte mer än vanliga däck.
Konsumerar Runflat-däck mer bränsle?
Nej, Runflat-däck har ingen inverkan på bränsleförbrukningen jämfört med vanliga däck.
Är Runflat-däck mindre bekväma?
Runflat-däck har styvare sidoväggar, vilket kan göra körningen fastare jämfört med standarddäck. Förlusten av komfort är dock teoretisk, eftersom det i verkliga förhållanden är nästan omöjligt att märka skillnaden.
Är Runflat-däck svårare att montera?
Ja, alla våra partnermonteringscenter är inte utrustade för att montera Runflat-däck. Däckets sidovägg är förstärkt, vilket orsakar extra påfrestningar för monteringsmaskinerna. Du måste gå till ett anpassat partnercenter. Vi anger detta tydligt på sidorna dedikerade till monteringsstationerna.
Är Runflat-däck tyngre?
Ja, de väger mellan 10% och 15% mer än ett vanligt däck.
Är Runflat-däck dyrare?
Deras inköpspris är vanligtvis 20 till 25 % högre än för konventionella modeller. Deras montering är också dyrare.
Kan jag ersätta mina Runflat-däck med "vanliga" däck?
Ja, det är möjligt att göra detta byte. Observera att du måste ha en punkteringsskyddsanordning.
Kan man blanda Runflat-däck och standarddäck på samma fordon?
Det är förbjudet att blanda Runflat-däck med standarddäck.