Sökning efter dimension

Köpa punkteringsfria däck/runflat-däck online

Tack vare punkteringsfria däck, eller så kallade runflat-däck, kan du känna dig trygg då du kan köra med en punktering i 80 km/h i 80 km. Endast typgodkända punkteringsfria däck är utrustade med den här typen av däckfunktion. Olika tillverkare har olika benämningar på punkteringsfria däck: ZP hos Michelin, RFT och EXT hos Bridgestone, HRS hos Hankook, DSST hos Dunlop, SSR hos Continental … På vår webbplats kan du starta sökningen genom att markera kryssrutan "RUNFLAT". Till skillnad mot standarddäck är däcksidorna på denna typ av däck förstärkta, vilket gör det möjligt för däcket att bära upp och styra fordonet trots total eller delvis tryckförlust.

Bullrar punkteringsfria däck mycket?

Nej, punkteringsfria däck bullrar inte mer än standarddäck.

Drar punkteringsfria däck mer bränsle?

Nej, punkteringsfria däck påverkar inte bränsleförbrukningen alls om man jämför med standarddäck.

Är punkteringsfria däck svåra att montera?

Ja, alla våra monteringsställen har inte den utrustning som krävs för att montera punkteringsfria däck. Eftersom däcksidorna är förstärkta blir däcken svårare att montera. För att utföra monteringen behöver du ta dig till ett center som har den utrustning som krävs. Vi informerar utförligt om detta på sidorna som handlar om monteringsställen.

Är punkteringsfria däck tyngre?

Ja, de väger mellan 10 och 15 % mer än standarddäck.

Är punkteringsfria däck mindre bekväma att köra med?

Punkteringsfria däck är styvare än standarddäck. De är känsligare för oregelbundenheter i vägbanan. Känslan av förlust av komfort är endast märkbar i teorin. I verkligheten är det i stort sett omöjligt att avgöra skillnaden.

Vilka punkteringsfria däck/runflat-däck ska jag köpa till min bil?

  • Pirelli Pzero
  • Pirelli Cinturato P7
  • Bridgestone Driveguard
  • Bridgestone Potenza S001
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
  • Continental ContiSportContact 5
  • Hankook Ventus S1 EVO K107
  • Michelin Primacy MXM4
  • Uniroyal Rainsport 3
  • Yokohama Advan Sport V103S
  • Kumho Ecsta PS71

De mest efterfrågade dimensionerna:

I alla branscher har extraordinära innovationer gjorts de senaste åren. Bilvärlden är inte undantagen från denna utveckling. Efter punkteringsfria bomber är trenden nu punkteringsfria däck. Ja, det finns idag runflat-däck som fortfarande kan fungera över kilometer även om de är punkterade. Men är det inte bara ett försäljningsargument? Hur känner man igen dem? Vilka är de viktiga kriterierna för att lyckas välja denna typ av däck? Dackleader.se berättar allt om dessa däck som kan radikalt förändra dina körvanor.

Runflat-däcket, punkteringsbeständigt

Du hittar dem under olika namn: runflat-däck (eller run-flat eller runflat), platt rullande däck, MOE-däck, sidoväggsbärande däck... För att låta dig köra trots en punktering, är de utrustade med en förstärkt häl och sidoväggar för att bära fordonets vikt utan lufttryck. Hälen som är ansluten till fälgkanten lossnar inte, även om gummit är punkterat.

Trots vanliga missuppfattningar är runflat-däck därför inte punkteringsfria däck.

Fördelarna med runflat-däck

Bland de skäl som får bilister att välja sidoväggsbärande däck är den första den bättre säkerheten de har under körning. Faktum är att med denna typ av däck monterade på dina hjul har du full kontroll över ditt fordon, även vid plötsligt tryckfall. Med ett runflat-däck kan du köra utan rädsla i 80 km med en maximal hastighet på 80 km/h. Det är mer än tillräckligt för att snabbt hitta en mekaniker som kan hjälpa dig. Det är alltid bättre att kunna ta sig till en verkstad än att behöva byta däck själv vid sidan av en väg långt från allt.

En annan fördel med ett runflat-däck är att du inte behöver ha ett reservhjul eller en punkteringsfri bomb.

Svagheterna med denna typ av däck

Det första man kan kritisera runflat-däck för är deras inköpspris, som generellt är 20 till 25 % högre än konventionella modeller. Dess montering är också dyrare, och alla verkstäder är inte utrustade för att montera den på fordon.

En annan sak man kan beklaga är att runflat-däck inte kan repareras. När de har punkterat är det starkt avrått att återanvända dem. Du måste därför helt enkelt göra nya inköp. Om du vill ha mer information om punkterade däck följ vår guide.

Sist men inte minst, runflat-däcket är på grund av sin mycket styva sidovägg mindre bekvämt än ett konventionellt däck, det genererar lite mer buller och fasthet på vägen.

Hur känner man igen runflat-däck?

De identifieras lätt genom indikationerna "Run Flat", "RFT" (som betyder Run Flat Type) och R/F som majoriteten av tillverkarna sätter på deras sidovägg.

Vissa tillverkare väljer att använda anpassade markeringar för sina platta rullande däck för att skilja sig från mängden. Det är därför det finns olika benämningar. Här är några av dem:

  • Run On Flat används av Dunlop och Goodyear ;
  • ZP (Zero Pressure) hos Michelin ;
  • SSR eller Self Supporting Runflat från Continental ;
  • EMT eller Extended Mobility Tire hos Goodyear ;
  • MOE eller Mercedes RunOnFlat Extended hos Mercedes ;
  • DSST (Dunlop Self-supporting Technology)…

Dessutom, om du hittar en inskription som SST (Self Supporting Tyre), Euforia (hos Pirelli), EXT, MOE (Mercedes) på sidan av ett däck, vet du att det är en runflat-däckmodell.

Hur väljer man ett platt rullande däck?

Man väljer inte ett konventionellt däck på måfå. Man måste vara ännu mer försiktig när man är intresserad av en modell med en speciell teknologi. Dimensionerna, last- och hastighetsindexen, samt dina körvanor kan vägleda dig.

Dimensionerna rekommenderade av tillverkaren

Varje modell har unika egenskaper som anges på dess sidovägg. Det handlar särskilt om höjden, bredden och diametern. De tekniska specifikationerna för modellen du ska välja måste absolut vara desamma som de ursprungliga däckens.

Vet du hur du hittar denna information? Titta på inskriptionerna på dina nuvarande däck. Du kan hitta en serie bokstäver och siffror i följande format: 205/55R16 91V. I detta exempel representerar 205 bredden i millimeter, 55 sidohöjden uttryckt i procent av bredden, och 16 fälgdiametern i tum.

Vikten och den maximala hastigheten som däcket kan bära

Last- och hastighetsindexen ger information om den maximala lasten och hastigheten som ett däck kan bära.

Var uppmärksam på dessa två parametrar för din egen säkerhet. Faktum är att att välja runflat-däck med för låga last- eller hastighetsindex ökar risken för sprängning och olyckor (på grund av minskad körkomfort). Dessutom riskerar du böter om du inte utrustar ditt fordon med ett däck med lämpligt last- och hastighetsindex.

Det är också på sidan av originalmodellen som du hittar information om dessa index. Med tanke på vårt tidigare exempel representeras de respektive av numret 91 (dvs 615 kg) och bokstaven V (dvs 240 km/h).

Välj däck som ger bra grepp på marken

Däck reagerar olika beroende på om de rullar på torr, våt, snötäckt, halkig eller isig mark. På torra banor är det sommardäck eller 4-säsongsdäck som är mest lämpliga.

När temperaturen sjunker blir greppet som ett traditionellt däck erbjuder ofta otillräckligt. Lyckligtvis finns det runflat-däck som är speciellt utformade för att anpassa sig till våta och snötäckta underlag. Det handlar specifikt om vinterdäck som lätt kan identifieras av de två markeringarna M+S (Mud and Snow) och 3PMSF (snöflinga omgiven av 3 bergstoppar). De har ett speciellt mönster som gör att de snabbt kan dränera vatten och perfekt anpassa sig till vinterunderlag. Tack vare deras specifika lameller rör de sig utan att halka på isiga asfalter och i snön.

Vårt urval av runflat-däck

Det finns en mängd runflat-däck på marknaden. För att underlätta för dig har däckexperterna på Dackleader.se valt ut referensmodeller i vår katalog. Du hittar ett förslag högst upp på denna sida. För fler resultat, vänligen ange din dimension i väljaren högst upp på sidan. Kom ihåg att kryssa i rutan för runflat.

FAQ

I denna del av vår kompletta guide till platta rullande däck har vi valt ut några vanliga frågor från bilister.

Hur vet jag om mitt fordon kan utrustas med ett runflat-däck?

Alla fordon kan inte ta emot ett sidoväggsbärande däck. Endast bilar som är designade och levererade med dessa däckmodeller kan använda dem. De är utrustade med ett TPMS eller SSPP (tryckkontrollsystem). På så sätt kan tryckförluster omedelbart upptäckas.

Kan jag byta ut mina runflat-däck med konventionella modeller och vice versa?

Ja, det är möjligt att göra detta byte. Observera att du måste förbereda en punkteringsfri anordning.

Kan jag installera två traditionella däck fram och använda de som är utrustade med Run Flat-teknologi bak?

Kombinationen av dessa två typer av däck på samma montering är förbjuden.

LiveChat
Whatsapp Messenger