Klicka här för att starta sökningen

Optimera däckets väggrepp

Däckens grepp är mycket viktigt för säkerheten. Det kan variera från 1 till 10 i enlighet med kvaliteten på underlaget, profilen av däcket, och beroende på väderförhållanden.

Det finns alltså ett antal olika fall :

Torr mark

Den idealiska marken är torr för att åka med slicks som F1 däck. Dessa däck är kallade slicks däck. Mer däcken är breda, mer kontaktytan med vägen är stor, desto bättre blir greppet.
Denna typ av däck är för användning på tävlingsbanor. Det är förbjudet att köra på väg med denna typ av däck. Men det finns semi-slicks som har några spår så att du kan köra lagligt.

Däck Leader har flera semi-slicks i lager :

Fördel : Vidhäftningen ökar tiotalt, bilen verkar som den vore limmad på vägen.
Nackdel : fordonets ram kan deformeras om den inte är tillräckligt styv.

Man måste vara försiktig, tänka på att däcket passar din bil genom att välja däck med mer eller mindre struktur och däck som är mer eller mindre breda.

pneumatique sur sol sec

Våt mark

Denna typ av mark är den viktigaste, inte greppet av däcket men däckets förmåga att dränera vatten för att undvika risken för vattenplaning. Slitbanemönstren är mycket viktiga. V-formade mönstret är det mest effektiva.

Fördel : Utmärkt vattendränering
Nackdel : Mindre vidhäftning eftersom bredden på slitbanan blir sämre på grund av skulpturerna

pneumatique sur sol humide

Snöig mark

Denna typ av beläggning är orsaken till många krock på vintern. I extrema fall är det nödvändigt att använda kedjor, eller dubbdäck. När temperaturen sjunker under 10° C, är dina sommardäck inte längre effektiva. Det är därför bättre att utrusta sig med vinterdäck.

Vinterdäck använder lameller för att optimera vidhäftningen med underlaget.

Fördelar : Lamellerna ger bra grepp i vinterförhållanden. Var inte stressad längre när du kör på snöiga vägar.
Nackdelar : Denna typ av däck har en lägre torrgrepp. Dessutom bär det snabbt utsliten när den används under hela året.