Bildäck

Däckslitage

1. Laglig mönsterdjup och slitagevarnare

Europeiska förordningar kräver ett minimalt mönsterdjup som gör att däcket kan evakuera vatten på ett effektivt sätt. Det kan variera mellan olika länder, men är vanligtvis inställd på 1,6 mm.

De flesta däck har slitageindikatorer i spåren på slitbanan som visar föraren när det är dags att byta däck.

témoin usure pneu

Andra systemer finns för att mäta ett däcks slitage :

  • En digital slitage indikator som består av att bränna i slitbanan flera siffror som sedan försvinner gradvis.
  • Färgförändring. Interna gummiet färgas i fluorescerande orange när däcket är slitet.
  • Djupmätare (detta kan köpas i vilken bilcenter som helst)

2. Däckslitage : Finna problemet

Det är viktigt att hitta de möjliga orsakerna till onormal förslitning av slitbanan. Mycket ofta är det kopplat till dåligt tryck (under-tryck eller över-tryck), men andra faktorer (mekaniskt problem - justering, balansering, fjädring, växellåda) kan också vara orsaken till för snabb däckslitage.

Slitage problemOrsaker
Axlarna (ändarna på slitbanan) slitas ut snabbare än centrumet på slitbanan.
épaulement pneu
Under-tryck
Däcken roterades inte på lång tid
Kurvor togs i för hög hastighet
Dåligt anpassade fälgar och däck
Mitten av slitbanan slits ut snabbare än axlarna.
usure bande roulement pneu
Over-tryck
Dåligt anpassade fälgar och däck
Däcken roterades inte på lång tid
Ena sidan av däcket slits onormalt snabbt.
usure anormale pneu
Däcken roterades inte på lång tid
Fel justerade hjul, problem med geometrin och parallelismen
en lokaliserad del (eller flera) av slitbanan slits onormalt snabbt.

usure anormale pneu
Dålig anslutning av förbindelse och fjädring delar
Dålig balansering av däck
För plötsliga bromsningar eller startning
Under-tryck
Diagonalt slitage
usure diagonale
Dålig hjul geometri och parallellism.
Under-tryck
Däcken roterades inte på lång tid
Dålig balansering av däcken

3. Fördelarna med VAI (Visual Alignment Indicator)

För snabb däckslitage kan orsakas av en dålig parallellism. Den visuella inriktningsindikatorn (VAI) är ett system för att identifiera problem medparallellismen och för att kontrollera slitaget på varje hjul utan elektronisk mätsystem. VAI består av fem par gummi lameller placerade på axeln. Efter några tusen kilometer, är det bara att jämföra forskarindikatorerna som ligger på ett djup som varierar mellan en och fyra millimeter för att kontrollera om slitaget är likadant på båda sidor om axeln.

indicateur visuel alignement vai

Inkörning

Ska man göra inkörning av bildäck ?

Ja, inkörning av däck är viktigt.

Vid sin konstruktion är däcket täckt med ett lager av smörjmedel för att underlätta deras avlägsnande. Därför finns lite smörjmedel kvar även när däcket säljs.

Man bör därför köra vid måttliga hastigheter under de första kilometrarna (200 km - 400 km).

Lägg märka till att varje däck är olik beroende på märke och profil, det tar tid att vänja dig till dina nya däck.

Undvik i början all hård inbromsning och hård acceleration.

Fortsätt surfa utan att acceptera >
Om cookies och andra spårare
Dackleader.se (AD TYRES) och dess partner (Google, Hotjar, Microsoft) använder cookies och andra spårare (webblagring) för att säkerställa att webbplatsen fungerar korrekt, underlättar din navigering, utför statistiska mätningar och anpassar dess reklamkampanjer. Cookies och andra spårare som lagras på din enhet kan innehålla personuppgifter. Vi placerar inte heller någon cookie eller annan spårare utan ditt fria och informerade samtycke, förutom de som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. Vi lagrar ditt val i sex månader. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke genom att gå till sidan cookies och andra spårare. Du kan välja att fortsätta surfa utan att acceptera cookies eller andra spårare. Vägran hindrar inte tillgång till tjänsterna AD TYRES. För ytterligare information hänvisar vi till sidan för cookies och andra spårare.
Anpassa cookies
LiveChat
Ett fel har inträffat, vänlig försök igen eller kontakta oss om felet kvarstår