Klicka här för att starta sökningen

Byta ett bilhjul

Efter en punktering eller när du ändrar ditt hjul för vintern, är det bra att veta hur byta ett hjul för att undvika en massa krångel och slöseri med tid vid kanten av vägen, där faran är närvarande.

Om du behöver byta ett hjul på sidan av vägen, kom ihåg att ha din reflexväst på, slå på dina varningsblinkers och ta ut varningstriangeln, ställ den 30 till 40 m uppåt.

Vill du byta ett hjul, följ guiden :

  1. Placera bilen på en plan yta. Byt aldrig ett hjul på en slutande gata, du kan riskera se bilen rulla bort utan dig.
  2. Undvik också mjuk mark, såsom jord. Under tyngden av bilen, kommer din jack sjunka ner i jorden. Om du inte har något val, kan du lösa problemet genom att användat en tillräckligt stark och stor planka för att fördela vikten på bilen.
  3. Dra åt handbromsen och lägg i en växel (eller använd "parkeringsläge" på en automatisk växellåda).
  4. Ta bort navkapseln om du har en.
  5. Börja att lossa bultarna lätt innan du lyfter fordonet. För att skruva loss bultarna, måste du skruva moturs. Ta inte bort skruvarna, lås bara upp dem.
  6. För att låsa upp skruvarna, använd korset eller nyckeln som finns på samma ställe som reservhjulet.
  7. Placera domkraften under närmaste hjulet för att ändra "jack punkt". Var försiktig så att domkraften är rak och inte lutad.
  8. Lyft bilen tills hjulet inte längre rör marken. Om du byter ett punkterat hjul, tänk på att hjulet kommer att bli högre genom uppblåsning. Därför lyfter bilen ytterligare några tummar.
  9. Ta bort skruvarna helt. Det kan vara att hjulet inte kan lossas från axeln på grund av rost. I detta fall, tryck på hjulet och däcket för att lossa kanten.
  10. Placera hjulet under din bil för att hålla bilen i fall domkraften släpper. I fall fordonet faller ner, kommer det att kosta dig mycket mindre att reparera eller byta skadade fälgen än att reparera den trasiga axeln.
  11. Sätt reservhjulet på axeln. När det är stadigt, dra åt bultarna för hand utan att använda för mycket kraft, tills ett stopp. Se till att dina bultar är rena och att det inte finns damm eller stenar på de.
  12. Dra åt bultarna med nyckeln eller korset i rätt ordning för att dra åt fälg bultar. Det finns ingen anledning att dra åt för mycket, det skulla obalansera bilen.
  13. Ta försiktigt ner bilen med domkraften. När den väl ligger på marken, ta bort domkraften och lägg den tillbaka i bilen.
  14. Dra åt bultarna med nyckeln eller korset. Du behöver inte stå på korset för att dra åt muttrarna. Den manuella skruvningen räcker. Om du pressar för hårt, riskerar du att skada din fälg och din axel. Likaså får du problem när du skall lossa hjulet igen.
  15. Byt trim om det behövs.
  16. Förvara din punkterade hjul i bagageluckan, och domkraften och korset eller skiftnyckeln.

Nu har du byt hjul och du kan ta ut på vägarna !

Om du byter hjul efter en punktering, kom ihåg att reservhjulet inte är avsett för att användas under lång tid. Så kom ihåg att fixa ditt däck eller byta snabbt.