Sökning efter dimension

Punktering : laga eller byta däcket

Det finns inget värre för en förare än att få punktering strax innan att ta ratten. Eller höra olycksbådande ljudet av ett däck i slutet av livet medan du kör fort på motorvägen. Som tur är har vi kommit långt sedan 50-talet. Nu exploderar däck inte längre som ballonger och modern teknik såsom runflat eller slanglöst kan hjälpa dig undvika många olägenheter. Till och med standarddäck, av lägsta nivån, har beprövad styvhet.

På denna sida kan du informera dig om :

Olika slags punkteringar.

främmande objekt : Om främmande objekt kommer in i slitbanan, tappar man tryck mer eller mindre snabbt. Oftast är det spikar, skruvar, glassbitar eller vassa stenar som orsakar punkteringar.

Fel tryck : till skillnad från vad man tror, är det undertryck och inte övertryck som är farligast. Faktisk, kan man skada inre strukturen på däcket om man rullar med undertryck och det ökar risken för rullmotstånden. Risken för punktering är stor och svår att upptädcka.

Vad man ska göra vid en punktering.

Det gäller inte att byta hjul, men att göra det man ska för att undvika olyckan.

Ofta känner man för att stanna så fort man känner de första vacklanden eller styringsproblemen. Men vid en plöstlig förlust av tryck eller om däcket spricker, är det bästa att öka farten lite, för att få tillbaka tillräckligt hantering för att kunna stanna bilen ordentligt.

Man skall veta att omman kör med punkterat däck riskerar man att inte kunna laga den i ett garage sedan.

Bruken av däcktätningsmedel eller reservhjul.

däcktätningsmedel

Det är möjligt att tillfälligt laga ett slanglöst däck (tubeless) med ett däcktätningsmedel om skadan inte är för stor. Däcktätningsmedeln innehåller ett skum som man kan täcka sprickorna med.

Man skall lokalisera punkteringen för att ta ut främmande objektet och spräja skummet in i luftventilen. När du tar ratten igen, är det bra att köra väldigt långsamt.

Reservhjulet.

Om den tillfälliga lagningen inte fungerat, bör man anväda reservhjulet. Därför är det viktigt att du kontrollerar trycket regelmässigt.

för att byta hjulet, lägg i en växel och dra åt handbromsen så att bilen står still under tiden.

Lossa mutrarna, lift bilen med jacken och skruva av muttrarna för att ta av hjulet. Sätt på reservhjulet och skruva in muttrarna igen. När bilen står ner på marken igen kan du dra åt skruvarna.

Reservhjulet är inte ett vanligt hjul, man kan inte köra över 80 km/h med det ! Man bör inte rulla med det en längre tid.

Hur vet man att däcket lagades ordentligt ?

Om man inte har en reparationssats för slanglösa däck och vet hur man använder den, är det viktig att gå till garaget.

Några garagen kan ta betalt alldeles för mycket för detta.

Hur man skall laga ett däck :

  • Hela den skadade ytan skall vara under kontroll.
  • Tätheten av den inre membranen skall återställas.
  • Hålet som främmande objektet gjort skall vara fyllt.

För att kontrollera ytan av skadan är det viktigt att ta av däcket från fälgen och titta både på insidan och på utsidan av däcket. Ibland är ett däck som verkar bra utanför obruklig.

Bara plugga hålet räcker inte, då luftet fortfarande kan läcka ut. Använda täckningsmedel fungerar inte heller, då fuktigheten kan komma in och metall delarna kan rosta.

För att inre membranen skall vara lagad, skall man rengöra den, ta bort orenheterna, pluggad och insmörd i en speciell lösning, då gummiblandningen som håller luften behöver speciell omsorg för att verka optimalt.

runflat-teknologin

Dessa däck var först tillverkade av Michelin (PAX) och är nu producerade av alla stora tillverkarna. De har en speciell gummi som förstärker sidoväggen, som kan bära bilens vikt även vid punktering tack vare sin styvhet. Vid punktering, är det möjligt att fortsätta att köra i låg hastighet (80 km/h) till närmaste garage. Dessarunflat-däck har följande märkningar på sidan : ZP, SSR, ROF, EMT, RFT och BSR.

Vilka fällor man ska undvika när man byter däck

Kan du ersätta runflat-däck med vanliga däck

Det är möjligt, men du skall vara försiktg med följande :

  • Du skall ha en reparationssats och ett reservhjul.
  • Om din bil är tillverkad för runflat däck kan vanliga däck obalansera den (se vår artikel omofjädrad vikt för mer information).

Kan man ersätta vanliga däck med runflat däck ?

Nej, av flera skäl :

  • Man skall ha en övervakingssystem som kontrollerar lufttrycket i däcken (tpms) på grund av den självbärande karaktären av däcksidorna.
  • Dessarunflat däck vägger tyngre än vanliga däck, och detta skall ha en negativ innverkande på din bils prestanda, då den inte är tillverkad för det.
  • runflat däck skall monteras på runflat fälgar (se bilden nedan) med mer markerade mönstren som undviker att däcket skall glida på grund av tryck förlust.

Kan man byta bara punkterat däcket ?

Du skall ha samma grad av slitage på båda däck på samma axel (5 mm skillnad mellan djupet av huvudspåren), och samma däck (samma profil av samme storlek). Därför blir du oftast tvungen att byta två däck.

Angående 4x4 bilar, är det bättre att byta alla fyra däck eftersom bytet av däcket med punktering kan leda till funktionsstörningar i antispinn- eller antisladdsystemet. Detta kan i vissa fall orsaka allvarliga skador på fordonet. Du kan bara byta däcket med punktering, så att de andra 3 däcken är nya eller nästan nya.


LiveChat
Whatsapp Messenger