Klicka här för att starta sökningen

Däckvärmecykel : cykel av temperaturökning

Trots faraoniska framsteg har skett inom området mekanik och aerodynamik, är däck fortfarande lika bräckliga. Värmecykeln är ett bra sätt att stelna dina däck och bibehålla sin livslängd.

Vad är uppvärmningscykeln för däck ?

Uppvärmningscykeln är en måttenhet som används för att beskriva livet i en tävling däck. Det är slingan däcket formar mellan ett viloläge och ett annat. Dvs, mellan tidpunkten när det är kallt, då temperaturen stiger på grund av körning, och när däcket vilar på nytt.

Hur uppvärmningscykeln kan påverka slitaget på mina däck

När ett däck kommer från fabriken, är en inkörningsperiod nödvändigt för optimal prestanda. För ett bildäck i tävling är det därför att kopplingen mellan gummimolekylerna är inte är enhetliga. Det finns starka band och svaga band. Utmaningen är att få bort de svaga länkar som orsakar för tidig däckslitage. Detta är avböjning fenomenet som tillåter att de svaga länkarna bryts.

Hur skall man gjöra for att stärka konstruktionen av däcket ?

Der finns lika många värmecyklar som det finns olika användningar för ett däck. Viktigast är den första cykeln. Det är viktigt att följa instruktionerna nedan för att få bästa nyttan av det.

Den första uppvärmningscykeln bör ske gradvis, så det är klokt att öka hastigheten gradvis och inte göra alltför aggressiva manövrer.

Uppvärmningstiden bör ligga mellan 10 och 15 minuter. För att göra detta, gör ett par varv, sakta, öka gradvis din hastighet. Den sista rundan ska uppnå maximal hastighet och temperatur. Burns och donuts bör undvikas.

När däcket börjat vila, får du inte röra det i minst 24 timmar. Faktum är att ökningen i temperatur och friktion vid första körningen har tillåtit svaga länkar att upplösas.

Viloperioden tillåter gummimolekylerna att återhämta sig och bildra starka band (tendensen för entropi av systemet).

Starta en annan värmecykel utan att vänta denna latensperiod resulterar i lägre däck liv eftersom länkarna inte har haft tid att bygga upp.