Klicka här för att starta sökningen

Vad är förskjutningen av en fälg ?

Förskjutningen är avståndet (i millimeter) mellan mitten av fälgen och det stödjande underlaget för fastställandet.

På en monoblock fälg, är förskjutningen fast och kan inte ändras. På en avtagbar fälg kan förskjutningen justeras och anpassas för att passa många fordon.

Det är viktigt att vara uppmärksam på följande :

  • Ju högre forskjütningen, desto mer kommer din fälg att "köras in" i din axel. Således, om förskjutningen är för stor, kan ditt fälg röra dina bromsok eller dina stötdämpare.
  • Ju smalare förskjutningen, desto mer fälgen viker mot vägen. Om förskjutningen är för liten, kan din fälg trycka vid karossen i en rak linje eller svarvning.

Det är möjligt att montera ett hjul på ett fordon vars ursprungliga förskjutning inte är likadan. Men variationen av förskjutningen beror på varje fordon, i enlighet med den tillgängliga utrymmet vid axeln.

Noll förskjutning

Förskjutningen är noll när fästytan är i mitten av fälgen.

Positiv förskjutning

Förskjutningen är positiv när fästytan ligger utåt i förhållande till mitten av fälgen.

Negativ förskjutning

Förskjutningen är negativ när fästytan är i riktning mot axeln av bilen i förhållande till mitten av fälgen.