Bildäck
Motorcykeldäck
Quad däck
Stålfälgar
Aluminiumfälgar
Pack fälgar + däck
Snökedjor
Balansering
Pumpning
Verktyg och stöd
Reparation
Batteri
Oljor
Tillbehör
Däcktrycksvarnare
Montering - Åtdragning
Tillsatsmedel
Guide
Leverans och montering
För proffs
Mitt konto
Kontakt
Tabellen nedan visar trycken som är lämpliga för deltagandet i tävlingen, de är inte alls godkända för vanlig väg. Därför är det obligatoriskt att återställa det ursprungliga trycket en gång man lämnat banan.
Trycken som visas är endast för referens. Den erfarna föraren är fri att byta de för sina egna syften och så länge han respekterar mekaniska lagarna. Trycket måste justeras 0,15 bar i taget för bättre noggrannhet.
För inte riskera att ha oregelbundet slitage med DOT certifierade däck, får trycket inte vara för lågt. Lågt lufttryck orsakar uppkomsten av en liten yta av slitage på skulderblocket. Korrekt tryck kommer att minska riskerna.
Förarbeteendet är förvisso den viktigaste parametern för att säkerställa ett jämnt slitage.
Fordonstyp | Position | Pression |
---|---|---|
FWD | Fram | 2,4 / 3,15 bar |
bak | 2,1 / 2,8 bar | |
Motor/RWD | Fram | 2,4 / 3,15 bar |
bak | 2,1 / 2,8 bar | |
bak Motor/RWD | Fram | 2,4 / 3,15 bar |
bak | 2,4 / 2,8 bar |
I tabellen nedan beskrivs förändringarna för däck och geometri som är anpassade till tävling, de är inte på något sätt godkända för vägen. Det rekommenderas därför att återställa de en gång man lämnat banan.
Justering | Minska understyrning | Minska överstyrning |
---|---|---|
däcktryck fram | Lägre | Högre |
däcktryck bak | Högre | Lägre |
framdäck bredd | Större | Mindre |
bakdäck bredd | Mindre | Större |
framhjul camber | Mer positivt | Mer negativt |
bakhjul camber | Mer negativt | Mer positivt |
toevinkel framhjul | Mer öppen | Mer klämd |
toevinkel bakhjul | Fler klämd | Mer öppen |
Castervinkel framhjul | Mer positiv | Mer negativ |
Framfjädring | lättare | Hårdare |
Främre krängningshämmare | mer flexibel | Styvare |
Bakre krängningshämmare | Flexiblare (tunnare) | Styvare |
Fördelning av massan | mer tyngd på framsidan | mer tyngd bakåt |
Det rekommenderas att öka däcktrycket med 0,4 till 0,7 bar över trycket vid torra förhållanden för att minimera risken för vattenplaning.
Kort sagt : vattenplaning uppstår när ett lager vatten bildas mellan däcket och vägen. Detta lager vatten kan skilja åt däcket och vägen och orsaka en förlust av dragkraft.
Öka trycket rundar sidoväggen och minskar deformationen.
Därför blir kontaktytan tunn och smal. Detta håller även mönstren öppna för optimal vatten dränering.
Bildäck