Klicka här för att starta sökningen

Däcktryck för tävling

Tabellen nedan visar trycken som är lämpliga för deltagandet i tävlingen, de är inte alls godkända för vanlig väg. Därför är det obligatoriskt att återställa det ursprungliga trycket en gång man lämnat banan.

Trycken som visas är endast för referens. Den erfarna föraren är fri att byta de för sina egna syften och så länge han respekterar mekaniska lagarna. Trycket måste justeras 0,15 bar i taget för bättre noggrannhet.

För inte riskera att ha oregelbundet slitage med DOT certifierade däck, får trycket inte vara för lågt. Lågt lufttryck orsakar uppkomsten av en liten yta av slitage på skulderblocket. Korrekt tryck kommer att minska riskerna.

Förarbeteendet är förvisso den viktigaste parametern för att säkerställa ett jämnt slitage.

FordonstypPositionPression
FWDFram2,4 / 3,15 bar
bak2,1 / 2,8 bar
Motor/RWDFram2,4 / 3,15 bar
bak2,1 / 2,8 bar
bak Motor/RWDFram2,4 / 3,15 bar
bak2,4 / 2,8 bar

Hur minskar eller ökar man understyrning eller överstyrning ?

I tabellen nedan beskrivs förändringarna för däck och geometri som är anpassade till tävling, de är inte på något sätt godkända för vägen. Det rekommenderas därför att återställa de en gång man lämnat banan.

Justering Minska understyrning Minska överstyrning
däcktryck fram Lägre Högre
däcktryck bak Högre Lägre
framdäck bredd Större Mindre
bakdäck bredd Mindre Större
framhjul camber Mer positivt Mer negativt
bakhjul camber Mer negativt Mer positivt
toevinkel framhjul Mer öppen Mer klämd
toevinkel bakhjul Fler klämd Mer öppen
Castervinkel framhjul Mer positiv Mer negativ
Framfjädring lättare Hårdare
Främre krängningshämmare mer flexibel Styvare
Bakre krängningshämmare Flexiblare (tunnare) Styvare
Fördelning av massan mer tyngd på framsidan mer tyngd bakåt

Körning i regn

Det rekommenderas att öka däcktrycket med 0,4 till 0,7 bar över trycket vid torra förhållanden för att minimera risken för vattenplaning.

Kort sagt : vattenplaning uppstår när ett lager vatten bildas mellan däcket och vägen. Detta lager vatten kan skilja åt däcket och vägen och orsaka en förlust av dragkraft.

Öka trycket rundar sidoväggen och minskar deformationen.

Därför blir kontaktytan tunn och smal. Detta håller även mönstren öppna för optimal vatten dränering.