Sökning efter dimension

Hur justerar man däcktrycket beroende på hastigheten

Vet du att det är lämpligt att justera däcktrycket för att köra i mycket hög hastighet ? Detta borde inte gälla för någon av oss eftersom hastighetsgränserna i Europa tvingar oss att köra med måttlig hastighet.

Vi skulle dock vilja klargöra några saker för de av oss som känner sig retsamma​​.

På grund av lasten som de måste bära, genomgår sidoväggarna av däcken en liten deformation och slitbanan sjunker in vid kontakt med vägen:

Avböjningen av däcket i hög hastighet

Ingenjörerna använder ordet avböjning för att beskriva skillnaden i mått mellan radien för "obelastat" (mellan övre delen av däcket och däckcentrumet, det vill säga den del av däcket som inte genomgår deformation vid kontakt med marken) och radien för "belastat" (mellan däck centrum och vägen, delen av däcket som sjunker in när det kommer i kontakt med marken).

Ju högre hastigheten, desto mer deformerade däcken, och slitbanan visar en märklig sänkning. Med andra ord, ju snabbare en bilist kör, desto högre avböjningen eller deformationen av däcket. På samma sätt, ju högre hastigheten, desto mindre fordonets belastningsförmåga.

Däcktrycket måste anpassas till hastigheten som du är van vid att köra för att upprätthålla en optimal nivå av säkerhet och prestanda.

Vilket tryck till vilken hastighet ?

Ta t.ex en vanlig däckstorlek 215/50R17 91W, där antalet varv för att resa en kilometer är ca 520. I 50 km/h är varvtalet cirka 7 varv per sekund. När hastigheten ökar till 240 km/h, kan antalet rotationer vara så hög som 35 per sekund ! I praktiken ger detta en avböjning av däcket varje 28 millisekunder. Ju högre hastigheten, desto större deformationen av däcket.

ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) har erkänt att däckets avböjning hade en stor betydelse och bör minskas för att inte vara farligt för bilister som färdas i hög hastighet.

ETRTO har därför förutsatt en justering av trycket och lasten i förhållande till körhastigheten. Vid hög fart, rekommenderas det att ha högre tryck än det som rekommenderas på däcksidan.

Tips för korrekt tryck i förhållande till en given hastighet.

Jämfört med trycket som rekommenderas av tillverkaren för vardaglig körning, ska däcktrycket ökas graduellt i förhållande till hastigheten. I exemplet nedan, kan tillverkarens rekommenderade tryck på 2,4 bar för 215/50R17 91W däcket ökas med 0,10 bar när hastigheten ökar med 10 km/h.

Naturligtvis, om du inte kör en Formel 1, kan du inte justera trycket under körningen. Så du måste planera i förväg det nödvändiga trycket innan du börjar med tokigheterna.

+10 km/h = öka trycket med +0,10 bar

Därefter och eftersom körhastigheten fortsätter att öka, minskar lastkapacitet som anges av indexet på sidan av däcket med 5 % för varje 10 km/h, tills hastigheten har ökat med 30 km/h.

+10 km/h = -5 % lastkapacitet

I vårt fall, kan däcket 215/50R17 91W med en vanlig lastindex tåla 671 kilo. Denna kapacitet är dock bara på 570 kilo när det är monterat på en bil med en hastighet på 270km/h.










LiveChat
Whatsapp Messenger