Klicka här för att starta sökningen

Guide för att reparera ett punkterat däck

Ett skadat däck kan repareras under vissa villkor :

  • Den inre strukturen måste bevaras. Rulla med platt däck eller förvaring av ett fordon med platt däck kan skada dess struktur.
  • Skadan är på slitbanan. Däckets sidor skall vara intakt.
  • Håldiametern måste vara under 6 mm. Detta gäller inte för stöt på trottoaren, rivningar och slitningar.

Kan du reparera punkteringssäkra däck ? Ja, förutsatt att däcket inte kördes när det var platt ! Därför är punkteringssäkra däck ofta omöjliga att fixa.

Laga utifrån

Reparationer från utsidan görs med hjälp av vekar. Det är mycket enkelt, reparationen är billig och tar bara några minuter. Men reparationer med vekar rekommenderas inte av tillverkaren, eftersom det inte finns någon undersökning av den interna strukturen på däcket. Reparationen förblir ytlig.

Instruktioner :

  1. Lokalisera hålet som orsakades av främmande kroppen och använd T-handtaget "drill-typ" för att förbereda och rengöra hålet.
  2. Dra veken genom vekhållaren tills den når mitten. Du bör täcka veken med lim om den inte redan är täckd.
  3. Sätt i veken med vekhållaren i hålet och lämna bara ett par centimeter utanför.
  4. Dra försiktigt bort vekhållaren genom att vrida veken inuti däcket.
  5. Man måste nu skära bort överskottet av veken.
  6. Däcket är reparerat ! Pumpa däcken och kolla att den inte förlorar mer än 0,1 bar per månad som ett däck i perfekt skick.

Laga från insidan

Man använder en speciell plugg, som kallas för "svamp-patch" och är den mest tillförlitliga, men också den dyraste metoden och kräver professionell utrustning. Man måste ta bort däcket och sedan göra en rad olika manövrar. Rengöring, borstning, borrning, vulkanisering av "svamp-pluggen" och till sist bortskärning av överskottet

Denna lösning rekommenderas av tillverkarna.


Dessa är de två vanligaste metoderna för att laga däck.