Klicka här för att starta sökningen

Högsta trycket för ett däck

Högsta tillåtna trycket är det högsta trycket det kalla däcket kan tåla. Man bör dock använda maximala trycket när fordonets instruktionsboken säger det.

För att få en bra mätning, mät trycket när däcket är kallt. Det innebär att däcket inte skall utsättas för direkt solljus eller höga temperaturer och att fordonet inte ska har rullat.

Trycket i ett "varmt" däck är 0.3bars högre jämfört med kalltrycket.

Det betyder att om trycket i kalla däcket är högsta trycket, blir den maximala gränsen överskriden.

I så fall kanske du gärna vill tömma lite "varma" däcket, men gör det inte eftersom trycket då faller tillbaka till maxgränsen för kallt däck.

Observera också att högsta trycket kan avvika från standardvärdet för ett givet belastningsindex. Till exempel ett däck med standard belastningsindex ska tåla 2.4 bar, men det är vanligt att hitta sådana däck som tåler tryck upp till 3 bar.

Dessa värden står i fordonets instruktionsbok och på klistermärket på dekalen av förardörren.

Det maximala trycket som däcket kan tåla står med små bokstäver på däcksidan i KPA eller PSI (100 kPa = 1 bar och 14,50 PSI = 1 bar).