Bildäck
Motorcykeldäck
Quad däck
Stålfälgar
Aluminiumfälgar
Pack fälgar + däck
Snökedjor
Balansering
Pumpning
Verktyg och stöd
Reparation
Batteri
Oljor
Tillbehör
Däcktrycksvarnare
Montering - Åtdragning
Tillsatsmedel
Guide
Leverans och montering
För proffs
Mitt konto
Kontakt
Om man läser artiklar i biltidningar eller använder internetforumen, verkar det ibland som däck pumpade med kväve (nitrogen) är betydligt bättre än de pumpade med syre (oxygen). Det är sant att pumpning med kväve blev vanlig inom civil och militär luftfart, bilrace kretsar och stora industrifordon.
Är det värt att byta till kväve för alla ? Inte säkert.
Luften vi andar är en gas som består av 78 % kväve, 21 % syre och 1 % andra element. Kväve är alltså en gas som förekommer i stora mängder i luften som vi använder för att pumpa våra däck. Eftersom pumpning med kväve bara ger 99 % kväve i bästa fall, kan skillnaden verka liten.
Som alla gaser, expanderar kväve när temperaturen ökar och kondensear när den kyls. Om temperaturen ökar på 8° C, ökar trycket på 0,1 bar, och tvärtom.
Använd aldrig en vakuumpump för att förbereda dina däck innan du pumpar de med kväve, du skulla skada interna strukturen som gör det möjligt för däcket att fungera bra.
Bildäck