Klicka här för att starta sökningen

Tramlining : svävandet

Kanske du redan har upplevt små skakningar i ratten eller ibland hade känslan av att förlora kontrollen över fordonet när du rullade på vägar där det fanns hjulspår.

Fenomenet, som kallas för "tramlining" på engelska och är översatt till fenomenet av flytande på vägarna, förklaras av tendensen av däck för att följa i linjerna av hjulspår som en spårvagn följer sina spår.

Lyckligtvis är detta i allmänhet begränsat till några få sekunder. Med undantag för förarna som tvingas använda regelbundet dåligt underhållna vägar. För dessa är det verkligen nödvändigt att minska tramliningen.

Däckens inverkan

Som ni redan förstått med erfarenheten eller tack vare denna webbplats, är däck inte som tofflor som man kan fästa på hjulen och glömma bort utan vidare.

Ett däcks egenskaper avgör fordonets beteende på vägen, och i vårt fall, tedensen till tramlining eller ej.

Kriterier som kan göra tramlinigen värre :
  1. Högpresterandedäck (med färre spår) är generellt sett känsligare än däck som har en mer markerad profil. Detta förklaras av att kontakten med underlaget är viktigare för ett sport däck än för ett personbilsdäck. De är därför mer känsliga för defekter i vägen.
  2. När däckbredden ökar, blir det mer friktion. Däcket blir därför mer känsligt för effekten av tramlining.
  3. Avståndet mellan de två hjulen på samma axel bidrar också till fenomenet. Desto större avståndet, ju större vägfästet, och ju högre känsligheten för tramlining.
  4. Slitaget av hjulupphängningen kan också orsaka ett hjul spel som kan forstärka tramliningen. Det räcker att byta delarna av hjulupphängningen för att minska fenomenet.
  5. cambervinkeln, om det är negativt, främjar också tramlining eftersom det gör det möjligt att ta kurvor mer aggressivt.
  6. Runflat däck förstärker tendensen till tramlining, därför att de styva däcksidorna överförer defekterna i vägen som påverkar fjädring och styrning.