Klicka här för att starta sökningen

Hur lagrar man sina oanvända däck ?

Har du äntligen beslutat om att köpa ett par nya vinterdäck ? Redo för vintern och isiga vägar ?

Men var skall du lagra dina däck inför vintern ? Det är lättare att veta var de inte kommer att vara, varken i barnens rum (på grund av risken för punkteringar), eller i köket (förekomst av fetprodukter, höga temperaturer) eller badrummet (fukt) än att veta vad som är en lämplig plats för förvaring.

Här är en lista med villkor för perfekt förvaring.

Däcken tåler inte för lång lagring. En lagring över flera månader i dåliga förhållanden har generellt negativa effekter på däcken.

Lagring av avmonterade däck

Däcken måste förvaras i ett område skydd från dagens ljus (ozon har en frätande effekt på gummi) och vid låg temperatur. Rummet bör vara väl ventilerat (utan luftdrag).

En källare eller verkstad är bättre än en vind eller ett garage på grund av de stora temperaturskillnaderna.

Däck skall förvaras upprätt för att förhindra deformationer och göra monteringen enklare. De bör inte hängas upp eller stackas på sidorna.


Om du lagrar däck med vit markering ihop, är det absolut nödvändigt att överlagra de vita markeringarna för att förhindra att svarta gummiet färgar av.

Det är också möjligt att packa varje däck i en plastpåse, och försöka att driva ut så mycket luft som möjligt för att bevara däcken från damm och fukt.

Däck med slang måste tömmas till halva inför förvaring.

Se till att inspektera insidan av däcket innan monteringen, eftersom fukt kan angripa metallet och skräp kan täppa luftventilen.

Det är absolut nödvändigt att rotera däcken regelbundet så att däcken inte kollapsar på en sida.

Lagring av däck monterade på fälgar

Lagra däck monterade på fälgar är att föredra. Det handlar ändå om att ha reservhjul. Det är viktigt att lagra däcken på sidan, inte vertikalt. Till skillnad från däck utan fälgar, kan däck monterade på fälgar hängas upp.


Fördelar : ingen deformation orsakad av lagringen

.

Du bör också regelbundet rotera däcket för att undvika risken för kollapsering.

är kollapsade däck oanvändbara ?

insänkning, som beror på bristande omsorg i förvaring av däck försvinner oftast efter uppvärmning av däcket. Dock kan en insänkning som skett under lång tid, utan rotation av däcket (över 6 månader), orsaka möjliga skador.

Vissa däck är mer utsatta än andra :

  • Högpresterande däck med ett hög hastighetsindex är mer känsliga för insänkning på grund av elasticiteten av nylon.
  • Däck vars profil är smal är också mer känsliga för insänkning.
  • Om däcken monteras på en fälg, ska det vara pumpade till rekommenderade trycket för att vinna i slitstyrka.

I de fallen vi just diskuterat, är det viktigt att märka däcken (vänster fram, höger, osv) för att tillgodose säkerhetsreglerna för däck rotering.

Lagra däcken monterade på fordonet

För att inte förstöra dina däck på kort tid, är det absolut nödvändigt att avlasta däcken av fordonets vikt genom att lagra de på block. Om detta visar sig vara omöjligt, skall däcktrycket ökas med 25 % och fordonet flyttas var tredje månad.

Det är absolut nödvändigt att flytta på ett stillastående fordon var tredje månad för att förhindra insänkningar.