FAQ : Ta reda på allt om din bil och dess teknik

Hur ofta behöver jag byta däck?

Innan det blir för sent!

Det finns 3 viktiga orsaker till att byta däck på bilen:

Första orsaken är lagen:
Så fort mönsterdjupet är 1,6 mm och slitagevarnaren syns, får du enligt lagen inte längre köra med däcken.
Du kan bli rapporterad och bilen belagd med körförbud.

Andra orsaken är säkerheten:
Ju mera däcken slits, desto längre blir bromssträckan på vått underlag och risken för vattenplaning ökar.
Det är alltså mycket viktigt att byta däcken innan de når den här gränsen.

Tredje orsaken är teknisk:
Vid en punktering, måste en expert titta på skicket på däcken och punkteringsstället.
Om däcket punkterades på sidan eller om det finns spår av partiklar i däcket, då kan ditt däck inte repareras och måste bytas.

Att ha bra däck är en säkerhertsgaranti och är billigare än att orsaka en olycka.

Kom ihåg: däcket är den enda kontaktpunkten med vägbanan!

Hur ofta ska jag kontrollera trycket?

En kontroll av trycket i däcken minst en gång varannan månad är nödvändigt av flera orsaker:

Däcktrycket minskar automsatiskt.
Även om slanglösa däck nästan är hermetiska, har de svaga områden (ventil, klacken mellan däcket och fälgen).
Det är också möjligt att din körstil (upprepade uppkörningar på trottoarkanter) ökar på den här naturliga förlusten.

Däcken kan utsättas för långsamma punkteringar.
Du kan ha kört på ett trubbigt föremål, en ventil har slitits ut i förtid, du har tappat en eller flera ventilhattar. en spik eller skruv har trängt in i slitbanan.
Många händelser som kräver stor uppmärksamhet.

Temperaturändringarna gör att luftmolekylerna ändras.
Därför måste du ha mera luft i däcken på vintern eftersom det är kallare än på sommaren, när luftmolekylerna i däcket vidgar sig.

Vi rekommenderar att du regelbundet kontrollerar lufttrycket på en bensinmack eller en verkstad för att så fort som möjligt identifiera ett möjligt problem med däcken och justera trycket.

Varför slits mina däck så fort?

Flera faktorer bidrar till slitaget på dina däck :

  • Den transporterade vikten: ju tyngre last som transporteras (bilens tomvikt + last), desto mer måste däcken bära och dämpa lasten.
  • Typ av körsträcka: stadskörning och körning i berg sliter mer på däcken (accelerationer, riktningsändring, inbromsning) än körning i konstant hastighet på motorväg.
  • Körstil: Ju mer skarp, ryckig eller aggresiv körstil du har, desto större slitage på däcken.
  • Skicket på drivlinan (stötdämpare, bromssystem, hjulinställning, kulleder, däckens balansering, lufttryck i däcken...). En ny bil sliter inte däcken så mycket som en dåligt underhållen bil.
  • Årstid, modell och däckmärke som är monterat på bilen: ju mjukare gummiblandning, desto högre slitage på däcken.

Alla dessa faktorer tillsammans gör att dina däck slits mer eller mindre långsamt på bilen. Detta slitage ökar, som du säkert förstår, med tiden.

Varför är mina däck så dyra?

Många bilister ställer frågan: men hur mycket kostar mina däck?

Oavsett om det gäller sommar-, vinter- eller året runt-däck är det mycket komplicerat att svara på det utan ytterligare information.

Det är faktiskt flera kriterier som gör att priset på däck varierar:

  • Fälgstorlek.
  • Storlek och dimension.
  • Önskat märke.
  • Profil på valda däck.
  • Sommar-, vinter- eller året runt-däck.

I korthet har du förstått att ett däck kan kosta från några euro till flera hundra euro.

Det är bäst att du köper dina däck på vår webbplats för att vara säker på att få de bästa råden och inte förlora för mycket tid på att svara på alla dessa frågor.

Är det obligatoriskt med snökedjor?

Snökedjornas roll (innan de är obligatoriska) är att garantera säkerhet även vid extrema snö-och isförhållanden.

Tack vare snökedjor behåller bilen väggreppet under alla förhållanden.

Vinterkörning eller körning i bergen ska inte bli en stressfaktor.

Det är alltså av största vikt och oumbärligt att utrusta sig med snökedjor före resan.

Lagen är mycket tydlig: utrustningen är inte obligatorisk om inte en skylt kräver det.

Du ska förvara snökedjorna i bagageutrymmet, eftersom det i vissa områden är obligatoriskt med snökedjor.

Kan jag byta dimension på mina däck eller montera vilken storlek som helst på min bil?

Du har just köpt en bil och nu vill du byta storlek på däcken eller fälgarna.

Du kan göra det på vissa villkor och så här ska du göra:

  • Ta din originaldimension.
  • Gå till vår tabell med motsvarande dimensioner där alla typgodkännanden visas.
  • Lista alla möjliga typgodkända dimensioner.
  • När du valt dina däck, kontrollera att de är jämförbara med dina nuvarande däck eller nya fälgar.
  • Gå till vår webbplats för att hitta dina däck eller kompletta hjul och fälgar

Så oavsett din primära motivation (ge bilen ett nytt utseende, hitta vinterdäck eller spara pengar), hjälper DackLeader dig och hittar godkända lösningar.

Observera att du måste alltid utgå från dimensionen för de typgodkända däcken på bilen och inte från vad som sitter på bilen just nu. Tänk också på att följa originaldäckens hastighetskod och belastningsindex.

Vad är en montering av originaldäck?

Bilens originaldäck har valts ut och monterats av tillverkaren för att konstruera, tillverka och typgodkänna bilen.

All annan montering är alltså inte originalmontering, men kan typgodkännas.

Det betyder alltså att dimensionen kan monteras på din bil utan fara eller risk för föraren eller passagerarna.

Vad är en originalutrustning för däcken på min bil?

Originalmonteringen (eller originalutrustningen) är den dimension, det märke och den modell på däcken som bilen var utrustad med när den var ny.

Det är inte obligatoriskt att behålla originalmonteringen.

Med följande märkningar kan du ta reda på om ett däck är eller har varit utvecklat för ett visst bilmärke (märkningen finns på däckets sida och produktbladet):

  • Alfa Romeo : sidomärkning AL
  • Aston Martin : sidomärkning AM8, AM9, AMS, AMP
  • Audi : sidomärkning AO ,RO1, RO2, B, EZ
  • Bentley : sidomärkning B, B1, BC, BL
  • BMW : sidomärkning *, M3
  • Citroën : sidomärkning SI
  • Chrysler : sidomärkning C1
  • Ferrari : sidomärkning F, K1, K2, K3, KA
  • Fiat : sidomärkning G1
  • Ford : sidomärkning FI, FO
  • Honda : sidomärkning DZ
  • Jaguar : sidomärkning JRS, J
  • Lamborghini : sidomärkning L
  • Lancia : sidomärkning LZ
  • Lotus : sidomärkning LS
  • Mazda : sidomärkning DZ, EZ
  • McLaren : sidomärkning MC, MC1
  • Maserati : sidomärkning K1, K2, K3, KA
  • Mercedes : sidomärkning MO, MO1, MOE, G1, EXT
  • Mitsubishi : sidomärkning MZ
  • Opel : sidomärkning OP
  • Porsche : sidomärkning N0, N1, N2, N3, N4, N5, N6
  • Renault : sidomärkning G1, RE
  • Seat : sidomärkning SE
  • Subaru : sidomärkning CZ
  • Suzuki : sidomärkning SU
  • Toyota : sidomärkning DZ, MZ
  • Volkswagen : sidomärkning VO, V0, VW, G

Vid däckbyte ska du montera samma däck på samma axel för att undvika vibrationer eller instabilitet.

För sportiga bilar och högprestandabilar rekommenderar vi att behålla däckens ursprungsmärkning.

Varför måste jag byta ventilerna?

En däckventil i bra skick är en garanti för att dina däck håller exakt lufttryck.

Med åren och med milen, försämras gummiventiler.

Det är därför viktigt att även byta ventiler när du byter däck.

Metallventiler håller längre.

Vid däckbyte ska montören ändå kontrollera att ventilen är tät.

Hur får jag reda på däckens storlek?

Däckstorleken finns angiven på sidan på däcket.

Där hittar du även alla andra viktiga uppgifter för ett korrekt däckbyte:

  • Bredd (i millimeter)
  • Höjden, även kallad profil (uttryckt i % av bredden)
  • Fälgdiameter (i tum)
  • Belastningsindex
  • Hastighetskod

T.ex.: : 225/45R17 94W betyder:

  • Bredd: 225
  • Profil: 45
  • Diameter: 17
  • Belastningsindex: 94
  • Hastighetskod: W
LiveChat
Whatsapp Messenger