Däckmärket Federal är ett globalt företag som arbetar i nära samarbete med lokala experter. Med över 200 distributörer fördelade på sex kontinenter är Federal Tires ett varumärke som är erkänt för sitt engagemang för etik, socialt ansvar och miljöskydd genom grön globalisering.
Federal Tire grundades i Taiwan 1954 och hade ett tekniskt samarbete med Bridgestone Corporation från 1960 till 1979 samt med Sumitomo Rubber Industries (Dunlop Tires) från 1981 till 2000. Dessa samarbeten gjorde det möjligt för Federal att skaffa sig den tekniska kompetens som krävs för att producera sina egna däck under varumärket Federal Tires. Idag har Federal ett starkt nätverk av utländska distributörer med över 182 nationella och regionala representanter i 121 länder. På hemmamarknaden hanteras distributionskanalerna av dotterbolaget Federex Marketing Corporation.
Tack vare avancerad teknik, strikta kvalitetskontroller och högt reglerade säkerhetsstandarder fortsätter Federal att utveckla innovativa och högkvalitativa däck för UHP-, SUV-, LTR- och PCR-segmenten. Varumärket upplever en betydande tillväxt tack vare den ständiga förbättringen av sitt kompletta sortiment av högkvalitetsdäck, inklusive UHP-, SUV- och vinterdäck.
För att effektivt lösa alla problem har Federal infört programmet Advanced Product Quality Planning (APQP) för att säkerställa en detaljerad kvalitetskontroll i hela företaget. Inom ramen för detta program har Federal också implementerat "Self Motivated Quality Assurance System" för sin personal i frontlinjen.
För att upprätthålla och förbättra Federals enastående prestanda har varumärket infört ISO-90001-standarderna och antagit QS-9000-parametrar för kvalitetssäkring. Under årens lopp har Federal också mottagit flera utmärkelser och certifikat från biltillverkare som Ford och GM.