iLine 185/65 R15 88T från Nokian fick pris som bästa sommardäck 2013 i Tyskland vid en tävling organiserad av biltidningarna Auto Test och Auto Bild. Fördelar: det anpassar sig till alla klimattyper, alltid med bibehållet utmärkt grepp och ojämförlig körkomfort. Den låga bränsleförbrukningen i kombination med dess tysthet gör det här däcket oumbärligt.
De stora spåren på däcket är släta, vilket ger det, förutom dess elegans, en stor förmåga att effektivt avlägsna vatten på vägen. Spåren på ribborna som leder till dessa huvudglidspår ökar det totala volymen av däckets spår och hjälper till att motverka möjligheten att hamna i vattenplaning.
Hos Nokian Tyres använder varje däck endast renade oljor och tillverkningen integrerar aldrig någon giftig eller cancerframkallande kemisk produkt. Som ledare inom ekologiska däcktillverkare är Nokian pionjär inom användningen av renad olja med låg aromatisk halt. Trots detta är dess prestanda i säkerhetstermer och särskilt däckets grepp på vått underlag utmärkt oavsett säsong.
Vattenflödet görs snabbare av spåren som separerar axelblocken, särskilt på de ställen där de smalnar av, vilket avsevärt förbättrar effektiviteten av dräneringen av vatten som fastnat mellan däcket och vägen.
Däcket har en slitageindikator (DSI) som gör det möjligt att känna till det återstående djupet på dess spår. Denna indikator består av en serie siffror i millimeter inskrivna på slitbanan. Ju mer slitbanan slits med kilometrarna, desto mer suddas dessa siffror ut. Däcket har en andra indikator, som informerar om riskerna för vattenplaning. En droppe placeras på den centrala plattan 4 mm från spårens botten. När denna droppe suddas ut av gummiets slitage, är det dags att byta däck eftersom risken för vattenplaning är stor.
Info-området på sidan av ett Nokian-däck ökar säkerheten genom att visa indikatorer för placering och tryck. På så sätt kan man markera placeringen vid montering under däckbyten samt det korrekta uppblåsningstrycket. Ny information kan till och med registreras i detta område, det är vridmomentet för bultarna på legeringsfälgarna. Majoriteten av UHP-sportdäcken monteras på aluminiumfälgar, för vilka bultarnas åtdragning kräver extra uppmärksamhet. Detta är en ökad säkerhet för användaren eftersom bultarna måste dras åt med rätt vridmoment och de måste dras åt igen var 100:e eller 200:e kilometer.