Sökning efter dimension

Köpa motorcykeldäck för cross/trail

På Dackleader.se kan du välja bland ett stort antal däck i sortimentet "motorcykeldäck för cross/trail". Vi håller koll på konkurrenternas priser och rättar oss ständigt efter de lägsta priserna för att kunna erbjuda dig de bästa priserna.

Gratis leverans från första början när du köper motorcykeldäck på vår webbplats.

Vilka är de bästa motorcykeldäcken för cross/trail?

  • Pirelli Scorpion Rally STR
  • Pirelli Scorpion MX Extra X
  • Dunlop Geomax MX51 Medium Terrain
  • Maxxis M7320 Trialmaxx
  • Vee Rubber VRM140
  • Metzeler MCE 6 Days Extreme
  • Mitas C02
  • Pirelli MT21 Rallycross
  • Pirelli MT15 Mandrake
  • Mefo Sport Mfc 12 Stone Master
  • Mefo Sport Mfe 99 Explorer
  • Michelin Cross AC-10 Rear
  • Michelin Trial Competition X 11

De mest efterfrågade dimensionerna:

För att säkert utöva motocross eller trial och öka dina chanser att vinna, är däck av god kvalitet en del av de nödvändiga motorcykeltillbehören. Dessa utrustningar är avgörande för din tvåhjulings manövrerbarhet, eftersom det är de som säkerställer kontakten med marken. För att hjälpa dig att välja rätt, har Dackleader.se sammanställt några praktiska tips och tricks som du kommer att upptäcka genom hela denna köpguide för motocross/trialdäck.

Hur känner man igen motocross/trialdäck?

Nya däck för motocross och trial kännetecknas av närvaron av dubbar på ytan av deras slitbana. Det är dessa gummiknölar som gör att de kan fästa bra på vägen, oavsett hur teknisk den är. För att skilja ett motocrossdäck från ett endurodäck, räcker det med att noggrant kontrollera storleken på deras dubbar. De på hjulen som vanligtvis används för motocross och trial är större. Det är dock inte ovanligt att se motorcyklister utrusta sin motocross med endurodäck. Dessa ger särskilt bättre grepp i kurvorna.

När ska man byta ett motocross/trialdäck?

Även om du har valt de bästa däcken och de har en bra livslängd, kan det bli nödvändigt att byta dem i två situationer: när de är slitna och efter flera punkteringar.

Dina däck är slitna

Generellt sett är livslängden på däck som används för motocross eller trial 4 år. Men om du kör regelbundet kommer gummit troligen att slitas ut mycket snabbare.

Det första du bör ta hänsyn till när du bedömer slitaget på dina däcks skulpturer är tillståndet på deras dubbar. Om de är helt rundade i änden betyder det att dina däck är slitna. På samma sätt, när dina dubbar är allvarligt skadade (eller börjar slitas ut en efter en), bör du tänka på att snabbt byta dina däck. Att använda däck med rundade eller saknade dubbar utsätter dig för mer eller mindre allvarliga risker beroende på vilken typ av terräng du kör på, särskilt i kurvorna. Oavsett däcksort leder dessa former av slitage vanligtvis till att hjulen tappar greppet. Bromsbeläggen kan inte längre göra sitt jobb och det förlänger bromssträckan. Du kommer också att ha svårare att kontrollera din motorcykel.

Missfärgning och sprickor är också tecken som indikerar att ett motocross/trialdäck är slitet och behöver bytas ut. Dessa tecken uppstår när gummit är gammalt eller när det har lämnats i dåliga förhållanden under lång tid. Sprickor i skulpturen uppstår vanligtvis vid basen av dubbarna. Men de sprider sig gradvis till däckets sidor. När det gäller missfärgning, visar den sig genom att däckets svarta färg blir grå.

Alla däck som visar dessa tecken kan spricka om du fortsätter att använda dem intensivt.

Dessutom, när du märker att dina däcks slitage är ojämnt, det vill säga att vissa delar är mer slitna än andra, bör du omedelbart tänka på att byta dem. Det handlar om din säkerhet! Det rekommenderas att byta både framdäcket och bakdäcket samtidigt för att få bästa möjliga körupplevelse.

Efter flera punkteringar

Eftersom motocross och trial mestadels utövas på ojämna terränger eller terränger med hinder, är punkteringar vanliga. Ofta, när en punktering är mindre på ett bra däck, är det möjligt att täta hålet och använda det en tid till. Men efter flera punkteringar och därmed flera reparationer, är det bästa sättet att undvika obehagliga överraskningar att helt enkelt byta dina hjul. Detta gäller också om du har motocrossdäck som fungerar med en innerslang.

I vissa fall kan det till och med vara nödvändigt att byta däck efter en enda punktering (när öppningen är för stor till exempel).

Vilka kriterier ska man ta hänsyn till för att välja rätt motocross/trialdäck?

Att välja rätt motocross/trialdäck är avgörande för att få bra prestanda på banan och för din säkerhet.

Däckens dimensioner

Det är viktigt att de nya däck du väljer för din motorcykel följer dimensionerna som rekommenderas av tillverkaren. Användning av överdimensionerade eller underdimensionerade hjul rekommenderas starkt, eftersom detta kan ha oönskade effekter på motorcyklarnas väghållning. För att undvika problem, välj helt enkelt däck som har samma dimensioner som dina originaldäck (om det är första gången du byter hjul).

Du hittar denna information på sidan av dina gamla hjul. De presenteras vanligtvis på följande sätt: 140/80-18 70 M. Dessa olika värden representerar respektive:

  • Hjulets bredd i millimeter;
  • Förhållandet mellan däckets sidohöjd och dess bredd;
  • Däckets diameter uttryckt i tum;
  • Lastindex följt av hastighetsindex (här 70 M).

Om du av praktiska skäl bestämmer dig för att köpa däck med andra dimensioner än dina originaldäck, se till att du inte avviker för mycket. Informera dig ordentligt i förväg för att veta i vilken utsträckning ändringen av dimensionen kommer att vara möjlig.

Typen av terräng du ofta kör på

För att du ska kunna njuta fullt ut av varje kommande motorcykeltur, måste dina nya hjul nödvändigtvis anpassas till den typ av terräng du oftast kör på. Om du använder däck som inte är anpassade till din favoritterräng, kommer de att slitas ut snabbt och du kommer att behöva byta dem mycket ofta.

Så, om du ofta kör på torr terräng, bör du välja hårda däck för att kunna köra utan problem. Å andra sidan, om du oftast kör på våta vägar, bör du välja mjuka däck. Dessa kommer att ge dig bra grepp och låta dig kontrollera din motorcykels beteende bra.

Det finns också blandade däck, varken för mjuka eller för hårda, som anpassar sig mycket bra till alla typer av terränger. Du kan använda dem oavsett din skicklighetsnivå.

Slutligen finns det också motocrossdäck som är speciellt utformade för att prestera bra i lera. Om du ofta kör på leriga banor, är det dessa hjul du bör vända dig till. De känns igen på märkningen MS (eller M+S) som de har på sidan.

Om du är osäker, tveka inte att rådfråga erfarna motorcyklister och racingentusiaster. Du kan också kontakta oss för mer information.

Godkännande

Motocross och trial är off-road discipliner som inte utövas på vägar öppna för trafik. Men om du av någon anledning vill köra din tvåhjuling på dessa vägar, måste du välja FIM-godkända utrustningar. Denna märkning finns ofta på sidan av ett endurodäck.

Om du inte har FIM-godkännande, kan du välja däck som har ett DOT-nummer. De är också tillåtna på vägar öppna för trafik.

Hur monterar man dina motocross/trialdäck?

Du behöver inte oroa dig för monteringen av denna typ av däck från stora märken som köpts hos Dackleader.se. Utöver försäljning av däck, för att stödja dig, erbjuder vi vårt nätverk av professionella partners. Mer än 500 verkstäder står till ditt förfogande över hela Sverige. Du behöver bara välja den professionella som är närmast dig så att denne kan ta hand om mottagandet av din beställning, monteringen av däcken med rätt lufttryck och balanseringen. Denna tjänst erbjuds till bästa pris.

Vad ska man komma ihåg? För att välja däck som passar för motocross eller trial, är det viktigt att du tar hänsyn till vissa faktorer som dimensionerna på dina originalhjul och den typ av terräng du ofta kör på. Det är också viktigt att kontrollera om det finns en godkännandemärkning om du vill köra tillfälligt på vägar öppna för trafik. Hos Dackleader.se, kan du välja från kataloger från en erkänd tillverkare som Pirelli. Modellerna Pirelli Scorpion Rally STR och Pirelli Scorpion MX Extra X är perfekta exempel. Beställ också efter behov ett Dunlop däck (som Dunlop Geomax MX51 Medium Terrain), ett Michelin däck eller ett Maxxis däck.

LiveChat
Whatsapp Messenger