Regummerade och ombyggda däck ger nytt liv till slitna däck och är resultatet av en process som kombinerar teknologisk innovation och miljöhänsyn.
Regummering riktar sig främst till lastbilsmarknaden (85 %). Det utgör endast 12 % av försäljningen för personbilar.
Vad är ett regummerat däck?
Enkelt uttryckt är ett regummerat däck ett slitet däck som har renoverats genom en process som kallas regummering. Denna metod innebär att slitbanan ersätts med en ny, medan däckets inre struktur, kallad stommen, bevaras. Det är alltså inte ett helt nytt däck, utan ett däck som har genomgått en omvandling för att förlänga dess livslängd, en renovering som kombinerar ekonomi och miljöhänsyn.
Vad är regummering?
Nu när du vet vad ett regummerat däck är, undrar du kanske: vad är regummering? Denna ganska tekniska process sker i flera steg.
Först inspekteras däckets stomme noggrant för att upptäcka eventuella defekter eller skador. Endast däck med en fortfarande solid inre struktur väljs ut för regummering.
Sedan tas den gamla slitbanan bort och ytan förbereds för att ta emot ett nytt lager gummi.
Det är viktigt att notera att inte alla däck är lämpliga för regummering. Urvalskriterierna är noggranna och syftar till att säkerställa produktens säkerhet och kvalitet. Här är några av dessa kriterier:
- Stommen måste vara i gott skick, utan deformationer eller interna skador som kan äventyra strukturen.
- Däcket får inte ha överskridit sin maximala livslängd. En hög ålder kan försvaga däcket och göra det olämpligt för regummering.
- Däck som har genomgått större reparationer eller som har varit dåligt underhållna kan också avvisas.
Mest efterfrågade dimensioner
Hur regummerar man ett däck?
Regummering av ett däck är en verklig industriell process som kräver noggrannhet och expertis. För att bättre förstå vad det innebär, låt oss titta närmare på de stora stegen i regummeringen:
- Initial inspektion: Först och främst inspekteras varje däck som är avsett för regummering för att säkerställa att det är lämpligt för regummering. Detta inkluderar en kontroll av den inre strukturen, eventuella skador på stommen (som bråck eller skärsår) och djupet på spåren. Avancerade inspektionsmetoder som laserskanning eller röntgen kan användas för att upptäcka dolda defekter.
- Borstning: När däcket bedöms vara lämpligt för regummering tas den gamla slitbanan bort genom borstning. Detta steg förbereder ytan för optimal vidhäftning av den nya slitbanan.
- Påklädning: Den nya slitbanan appliceras på däckets stomme. Detta kan göras kallt med förformade band eller varmt genom att applicera ett nytt lager gummi som sedan formas och vulkaniseras.
- Vulkanisering: Detta är det ögonblick då däcket får sin slutliga form. Under detta steg placeras det i en vulkaniseringspress där värme och tryck verkar för att fästa den nya slitbanan på däckets stomme.
- Slutlig inspektion: Efter vulkanisering genomgår varje däck en noggrann inspektion för att säkerställa korrekt vidhäftning av den nya slitbanan, frånvaro av defekter och överensstämmelse med kvalitets- och säkerhetsstandarder.
Den tekniska processen för regummering är komplex och måste utföras av erfarna yrkesmän utrustade med lämpliga verktyg och maskiner. Att följa denna process garanterar att det regummerade däcket är säkert och redo för vägen.
Hur vet man om ett däck är regummerat?
Regummerade däck är vanligtvis märkta med en specifik symbol eller kod som indikerar att de har renoverats. I Europa ser du till exempel ofta märkningen "retread" eller "R" som bekräftar att däcket har regummerats officiellt.
Dessa markeringar kan variera beroende på land och tillverkare. Det är också viktigt att notera att regummerade däck måste uppfylla säkerhetsstandarder som fastställts av myndigheterna för att garantera deras tillförlitlighet på vägen.
Lista profiler
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
för att få veta mer
Varför köpa regummerade däck?
Det främsta argumentet för regummerade däck är utan tvekan den besparing de möjliggör. Om vi jämför kostnaderna med nya däck är kalkylen snabbt gjord: regummering kan spara upp till 40 % av priset på ett nytt däck. Och detta utan att kompromissa med kvaliteten, eftersom regummeringsprocessen ger däcket ett nytt liv i enlighet med gällande standarder.
Förutom den ekonomiska besparingen är den ekologiska aspekten av regummerade däck något som förtjänar vår uppmärksamhet. Tillverkningen av ett nytt däck kräver en stor mängd naturresurser, särskilt olja och energi. Regummering, å andra sidan, minskar avsevärt koldioxidavtrycket samtidigt som det minskar avfallet från kassering av däck. Enligt olika studier och statistik sparar regummering tusentals liter olja och flera ton gummi per däck. Genom att välja regummerade däck bidrar du direkt till att bevara miljön.
Är regummerade däck tillåtna?
Ja, regummerade däck är tillåtna, utan tvekan. I många länder är regummerade däck inte bara tillåtna utan också uppmuntrade på grund av deras ekonomiska och ekologiska fördelar. De är föremål för strikta standarder som garanterar deras säkerhet och prestanda.
I Europa måste regummerade däck uppfylla samma regleringsdirektiv som nya däck. De testas enligt strikta kriterier och måste bära märket "E" som indikerar deras överensstämmelse med europeiska standarder.
Är regummerade däck mindre hållbara än nya däck?
Regummerade däck är utformade för att erbjuda en prestanda som är jämförbar med nya däck, förutsatt att de underhålls korrekt och kommer från pålitliga tillverkare.
Insa Turbo och Blackstar är två välrenommerade märken inom regummering.
Vad är ett ombyggt däck?
Världen av ombyggda däck erbjuder ytterligare en dimension av hållbarhet och ekonomi inom däckindustrin. Även om de ofta används omväxlande med regummerade däck, följer ombyggda däck en egen process som förtjänar att särskiljas.
Ett ombyggt däck, precis som ett regummerat däck, kommer från återanvändning av strukturen från ett slitet däck. Den största skillnaden ligger i omfattningen av ombyggnadsprocessen, som vanligtvis går utöver den klassiska regummeringen. Förutom att ersätta slitbanan kan ombyggnaden inkludera renovering av andra delar av däcket, såsom sidoväggarna eller den inre delen.
Ombyggnadsprocessen liknar regummering i sina huvuddrag, men kan vara mer omfattande och sofistikerad beroende på däckets skick och tillverkarens specifikationer. Den börjar med en noggrann inspektion av stommen och kan innebära mer omfattande reparationer av skadade områden. Precis som vid regummering säkerställer teknikerens expertis och användningen av avancerad utrustning kvaliteten och tillförlitligheten hos det slutliga däcket.
Vad är livslängden för ett regummerat eller ombyggt däck?
Livslängden kan variera beroende på kvaliteten på regummeringen, användningen och underhållet av däcket. I genomsnitt kan den vara liknande den för nya däck, med goda underhållsrutiner.