Däckmärket Hankook grundades 1941 under namnet "Chosun Tire Company" innan det bytte namn till "Hankook Tire Manufacturing" 1968. Ordet "Hankook" betyder bokstavligen "Korea", medan "Chosun" anspelar på en vacker morgon.
I dag levererar företaget originalmonterade däck till olika fordonstillverkare. Med en årlig produktion på cirka 102 miljoner däck nöjer sig Hankook inte bara med detta, utan erbjuder även batterier, lättmetallfälgar och bromsbelägg.
År 2011 tillkännagav Hankook Tire Co. en investering på 1,1 miljarder dollar för att bygga en fabrik i Västjava i Indonesien, som en del av en plan för att bli världens femte största däcktillverkare. I juni samma år hölls en ceremoni för det första spadtaget på ett 60 hektar stort område, avsett att bli ett regionalt produktionscenter för export till Asien, Nordamerika och Mellanöstern.
I oktober 2013 tillkännagav företaget sin avsikt att öppna en ny fabrik i Clarksville i Tennessee, vilken slutligen invigdes i oktober 2017.
I november 2014 lanserade Hankook sitt andra varumärke, Laufenn. Sedan, i januari 2025, tillkännagav företaget lanseringen av sitt sub-varumärke Optimo i Europa. Det kompletterar Hankooks befintliga premium- och associerade märken, med fokus på däck för personbilar.
Hankook Tire har utökat sina globala nätverk för produktion, FoU, försäljning, marknadsföring och kommunikation världen över för att tillhandahålla oöverträffade produkter och tjänster, anpassade till varje regions specifika behov. Märket är fast beslutet att leverera fullständig tillfredsställelse i närheten av sina kunder.
Däckmärket Hankook förblir beslutsamt i att utveckla teknik och främja kvalitetsinnovation för att forma morgondagens mobilitetslandskap med hjälp av sitt unika Hankook Innovative Performance (HIP)-system. Hankook Tire förverkligar teknik i toppklass och erbjuder ett konkurrensförsprång vad gäller kvalitet som allmänt erkänns för att upprätthålla de högsta standarderna för kundnöjdhet.
Hankook Tire erbjuder följande fyra globala däckmärken: "Hankook", ett ledande premiummärke för både inhemska och utländska marknader, "Laufenn", ett globalt märke som tilltalar världen, samt "Optimo" och "Kingstar", som är anpassade efter varje regions specifika behov för att erbjuda den ultimata körupplevelsen.
Med sin teknologiska ledning fortsätter Hankook Tire att initiera omvälvande förändringar i det framtida mobilitetslandskapet för elfordon, miljöfordon och digital teknik, vilket leder till en stadig ökning av försörjningen av däck för nya fordon från stora fordonstillverkare världen över. Företaget är väl på väg att stärka sitt förtroende hos globala premium-biltillverkare genom ökad kommunikation och samarbete för att upprätthålla en ömsesidig tillväxt.