Har du någonsin undrat vad förkortningarna MFS, FR, FSL eller RPB på däckprofilen menar ?
Dessa obarmhärtiga namnen säger att det finns en kant på däcket som skyddar fälgen. Detta begränsar skadorna som orsakas av friktion med trottoarer eller krock med föremål i terräng.
Jämför de följande två bilderna:
Inget behov av att söka 7 skillnader, det som är uppenbart är att fälgen till vänster är helt och hållet känslig för stötar och smuts. Medan den högra fälgen har en skyddskant som skyddar den från stötar. Det är däcket som drabbades hårdast av effekterna, inte fälgen.
Nej, de flesta standarddäck är inte utrustade med den här tekniken. Detta förklaras av det faktum att standarddäck är regelbundet monterade på stålfälgar med navkapslar för att förbättra utseendet på bilen. Men skyddande kanter begränsar valet av navkapslar då de gör vissa typer fästen omöjliga.
Dessutom erbjuder kanterna på fälgskydden, med eller utan valk, bara begränsat skydd till mindre stötar och repor.
Det finns andra anmärkningsvärda lösningar för skydd av fälgar som "Rimblades" som sitter fast med starkt lim. Skyddet är mindre effektivt än en kant eller valk, men kan bytas ut efter en stöt. Rimblades finns i olika färger och kan förbättra utseendet på hjulen.