Sökning efter dimension

Energimärkningen är en del av den information som konsumenten kan använda sig av för att köpa rätt däck till sin bil. Den informerar köparen om däckets prestanda gällande rullmotstånd, vägbanebuller och inbromsning på vått underlag. Märkningen används alltså för att klassificera nivån på däckens prestanda, men också för att uppmuntra tillverkare att utveckla modeller som är effektivare, säkrare och tystare.

Klassificering av däckprestanda

För att kunna kategorisera däcken och deras prestanda finns tre energimärkningar:

  • Klassen för energieffektivitet går från A till G (mest effektiv till minst effektiv) och gör det möjligt att bestämma däckets rullmotstånd och därmed dess energiförbrukning. Ju mindre rullmotstånd desto mindre energi krävs när fordonet rör sig, vilket gör det möjligt att spara in på denna kostnad.
  • Klassen för väggrepp på vått underlag går också från A till G och definierar bromssträckan i våta förhållanden.
  • Klassen för vägbanebuller går från A till B och gör det möjligt att definiera fordonets yttre bullernivå, från högsta till lägsta nivå. Däck med bullernivå C är inte längre tillåtna idag.
energimärkning

Vad säger lagen om energimärkning?

Skyldigheten att erbjuda energimärkta bil- och lastbilsdäck på den europeiska marknaden har föreskrivits i förordningen (EG) nr 1222/2009. Den kommer att granskas och ersättas av förordningen (EU) nr 2020/740 från och med den 1 mars 2021 för att uppfylla de nya kraven. Dessa kommer även att gälla lastbilar och bussar.

Förutom standardmärkningen föreskrivs det i den här förordningen att en symbol som informerar privatbilister om däckets väggrepp i snöiga förhållanden och extrem halka ska sättas på däcket. Således finns det fyra märkningsalternativ . Däck som lämpas för extrema snöförhållanden är märkta med den alpina symbolen (snöflinga framför berg med tre toppar). Däck lämpade för nordisk vinter har symbolen föreställande ett isigt berg.

För övrigt indikerar de nya energisymbolerna även tydligare att bränsleeffektiviteten gäller för både fordon med förbränningsmotor och eldrivna fordon. Prestandaklassen för buller kommer alltid att anges på den nedre delen, tillsammans med ljudnivån i decibel.

De nya reglerna föreskriver också ett förbud mot däck vars rullmotstånd och grepp på våta underlag är av klass F och G, vilket minskar värdeskalan till fem klasser (A till E, istället för A till G).

Slutligen kommer prestandan för däck med de fem parametrarna utvärderas genom standardiserade tester och nationella myndigheter kan komma att utföra kontroller. Det är till och med möjligt att få ytterligare information från EU-kommissionens databas med hjälp av QR-koden.

Notera att förordningen (EG) nr 661/2009 angående motorfordonens allmänna säkerhet fastställer minimikraven för däckens ekodesign.

Överensstämmelse mellan den gamla och den nya generationens energimärkning:

överensstämmelse gammal och ny energimärkning
LiveChat
Whatsapp Messenger