Bildäck

Rullmotstånd : en mardröm för bränslekonsumtionen

Man talar ofta om lågt rullmotstånd som säljsargument till följd av europeiska bestämmelserna vad gäller miljövänlighet. Men vad talar man om egentligen ?

Rullmotståndet är energin som förbrukas vid däckets deformation när den kommer i kontakt med marken och friktionen som skapas därmed. Det beror på de viskoelastiska egenskaperna hos gummiet som vanligen kallas för hysteres.

Det faller inom den allmänna ramen för rörelsemotstånd som gäller alla fordon (tröghet, luftdrag, osv.).

För en förare som vill minska sin bränsleförbrukning, är rullmotståndet en nyckelfaktor för att spara flera fulla tankningar per år.

Det är allmänt accepterat att däck vars gummiblandning innefattar en hög täthet av silikat ger lägre rullmotstånd än andra.

Andra viktiga faktorer att tänka på :

  • hjulvikten (fälgar + däck) : ju lättare hjulet desto mer bränsle du sparar.
  • Sidornas styvhet : Desto hårdare sidorna, ju mindre däcket deformeras och ju mindre bränsle bilen förbrukar.
  • Kvaliteten på vägbanan (det kan inte föraren göra något åt).

Hur mäter man rullmotståndet ?

Rullmotståndet möter mycket specifika standarder (ISO 28580) och mäts i ett laboratorium vid en omgivningstemperatur på 25°C. För att utföra denna mätning använder laboratoriet en cylinder (se nedan) som däcket står på med en viss belastning och tryck.

Första mätningen görs utan däcket. Cylindern roteras och kraften som behövs för att tillämpa rörelsen mäts. Därefter tillsätts en annan mätning med däcket på, återigen genom att mäta kraften som krävs för att rotera cylindern.

Slutligen, genom att beräkna skillnaden mellan de två kraften, uppnår man vad kallas för rullmotstånd, uttryckt i kg per ton.


Viktigt att veta :

När man byter ett slitet däck för ett nytt däck, ökar rullmotståndet med i genomsnitt 20 %, vilket kan betyda en liten ökning av bränsleförbrukningen under de första månaderna.

Rullmotståndet kan variera under en resa : när däcken värms upp minskar motståndet.

Motståndskoefficienten gör det möjligt att förstå varför vissa förare föredrar däck med imponerande profiler, eftersom motståndet och motståndskrafterna fördelas över en större yta, vilket bidrar till att förbättra livslängden på däcket.

Fortsätt surfa utan att acceptera >
Om cookies och andra spårare
Dackleader.se (AD TYRES) och dess partner (Google, Hotjar, Microsoft) använder cookies och andra spårare (webblagring) för att säkerställa att webbplatsen fungerar korrekt, underlättar din navigering, utför statistiska mätningar och anpassar dess reklamkampanjer. Cookies och andra spårare som lagras på din enhet kan innehålla personuppgifter. Vi placerar inte heller någon cookie eller annan spårare utan ditt fria och informerade samtycke, förutom de som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. Vi lagrar ditt val i sex månader. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke genom att gå till sidan cookies och andra spårare. Du kan välja att fortsätta surfa utan att acceptera cookies eller andra spårare. Vägran hindrar inte tillgång till tjänsterna AD TYRES. För ytterligare information hänvisar vi till sidan för cookies och andra spårare.
Anpassa cookies
LiveChat