Punkteringssprayen är en nödlösning för bilister som drabbas av ett punkterat däck. Den är viktig i en tid då reservhjul blir allt ovanligare i moderna fordon. För att använda verktyget på rätt sätt är det viktigt att förstå hur det fungerar och vilka försiktighetsåtgärder som krävs.
En punkteringsspray är en nödanordning som tillfälligt tätar ett hål i däcket. Det finns två typer av punkteringssprayer:
Punkteringssprayen är främst anpassad för små punkteringar eller läckor i slitbanan och gör det möjligt att ta sig till närmaste verkstad vid punktering.
Funktionen är enkel. När produkten injiceras via däckventilen sprids den inuti däcket och stelnar. Detta tätar hålet och fyller samtidigt däcket med luft. Efter injicering kan du köra 30 – 80 km i måttlig hastighet (upp till 50 km/h).
Observera att punkteringssprayen inte är en permanent lösning; den tätar hålet tillfälligt. Den fungerar inte på trasiga sidoväggar eller hål som är för stora i slitbanan (5 – 6 mm beroende på spray).
Steg 1 – Kontrollera däcket
Innan du använder punkteringssprayen:
Steg 2 – Injicera punkteringssprayen
Vid användning av en skumfylld punkteringsspray:
Vid användning av en vätskespray med kompressor:
Obs: användning av handskar rekommenderas starkt.
Steg 3 – Fördela skummet
Steg 4 – Snabbt byte av det punkterade däcket
Byt det punkterade däcket omedelbart.
Fördelarna:
Nackdelarna:
Skummet i punkteringssprayen är på lång sikt korrosivt för däcksinsidan. Därför är detta en tillfällig engångslösning.
Det finns alternativ till punkteringsspray.
Punkteringsspray är ett lättanvänt, praktiskt och kompakt tillbehör som kan hjälpa dig att komma tillbaka på vägen på några minuter efter en mindre punktering. Men kom ihåg: det är bara en tillfällig lösning. När sprayen har använts, byt däcket så snart som möjligt.
Ha alltid en spray i bagageutrymmet, särskilt om ditt fordon saknar reservdäck.