Bildäck
Motorcykeldäck
Quad däck
Stålfälgar
Aluminiumfälgar
Pack fälgar + däck
Snökedjor
Balansering
Pumpning
Verktyg och stöd
Reparation
Batteri
Oljor
Tillbehör
Däcktrycksvarnare
Montering - Åtdragning
Tillsatsmedel
Guide
Leverans och montering
För proffs
Mitt konto
Kontakt
En av de viktigaste funktioner av däck är att evakuera vatten från slitbanan vid körning på vått underlag.
Vattenplaning uppstår när vattnet kommer in mellan dina däck och vägen. Det ackumuleras mellan spåren på däcket och bildar en vattenfilm. När trycket blir för högt och vattnet inte dräneras, orsakar det en förlust av kontakt med vägytan. Fordonet blir då omöjligt att kontrollera.
Vanligaste orsaken till vattenplaning är relaterade till däckslitage. Mer däcket är slitet, det vill säga mindre sajpningarna är djupa, mer överskottet av vatten är svårt att dränera. Kontaktytan mellan däcket och vägen (fästet) blir minimal och risken för vattenplaning är hög, särskilt om du vänder hårt, bromsar eller accelererar.
Nedbrytning av de olika faserna innan vattenplaningLite undertryck medför en ökad risk för vattenplaning.
Däcktryck | Hastighet | Förklaring | |
---|---|---|---|
2,4 bar (35psi) | 0 km/t | Hela slitbanan (den mörka delen av bilden) är i kontakt med vägen. | |
2,4 bar (35 psi) | 100 km/t | Kontaktytan minskar, men vattnet dräneras ordentligt genom spåren av däcket. | |
2 bar (30 psi) | 100 km/t | Däckytan i kontakt med vägen reduceras. Risken för vattenplaning är viktigt. | |
1,7 bar (25 psi) | 100 km/t | Vatten sipprar under däcket. Det rör nästan inte vid vägen längre, detta är vattenplaning. Fordonet är då okontrollerbar. |
Bildäck