Klicka här för att starta sökningen

Det vigtigaste att veta om vattenplaning

En av de viktigaste funktioner av däck är att evakuera vatten från slitbanan vid körning på vått underlag.

Hur uppstår vattenplaning ?

Vattenplaning uppstår när vattnet kommer in mellan dina däck och vägen. Det ackumuleras mellan spåren på däcket och bildar en vattenfilm. När trycket blir för högt och vattnet inte dräneras, orsakar det en förlust av kontakt med vägytan. Fordonet blir då omöjligt att kontrollera.

Vilka är orsakerna ?

Vanligaste orsaken till vattenplaning är relaterade till däckslitage. Mer däcket är slitet, det vill säga mindre sajpningarna är djupa, mer överskottet av vatten är svårt att dränera. Kontaktytan mellan däcket och vägen (fästet) blir minimal och risken för vattenplaning är hög, särskilt om du vänder hårt, bromsar eller accelererar.

Nedbrytning av de olika faserna innan vattenplaning
aquaplaning
Phase 1
Måttligt regn, jämn hastighet : begränsad risiko för vattenplaning. Vattnet dräneras effektivt och kontaktytan mellan slitbanan och vägen är optimal.
Phase 2
Låg dränering, hög hastighet, mängden vatten på undergrunden stiger. Däcket har svårt att dränera vattnet.
Phase 3
Slitbanan är översvämmad, en tjock vattenfilm bildas mellan vägytan och däcket. Vattnet är inte mer dränerat. Däcket fastnar inte och glider.

Resultatet av undertryck

Lite undertryck medför en ökad risk för vattenplaning.

Däcktryck Hastighet Förklaring
2,4 bar (35psi) 0 km/t Hela slitbanan (den mörka delen av bilden) är i kontakt med vägen.
2,4 bar (35 psi) 100 km/t Kontaktytan minskar, men vattnet dräneras ordentligt genom spåren av däcket.
2 bar (30 psi) 100 km/t Däckytan i kontakt med vägen reduceras. Risken för vattenplaning är viktigt.
1,7 bar (25 psi) 100 km/t Vatten sipprar under däcket. Det rör nästan inte vid vägen längre, detta är vattenplaning. Fordonet är då okontrollerbar.