Klicka här för att starta sökningen

Sprikning och däckslitage

Vi vet redan att när mönsterdjupet på våra däck är mindre än 1,6 mm, är det absolut nödvändigt att byta däcken för att förhindra olyckan.

Men finns det andra kriterier som motiverar att byta däcket ? Måste däck som tillverkats för längre än 5 år sedan absolut bytas ?

Däckets livslängd är starkt korrelerad med den användningen du haft och väderförhållanden. Med alla de rätta förutsättningarna, kan livslängden på ett däck sträcka sig längre än fem år och 60 000 km. För att få ett sådant resultat måste följande kombineras :

  • Ett optimalt tryck som kontrolleras regelbundet
  • En perfekt geometri
  • Beakta råd om rotation var 10 000 km
  • Ideala förhållanden för parkering (svalt, så lite sol som möjligt)
  • Jämn temperatur

Men även om alla dessa villkor är uppfyllda, försämras gummiet genom åren och sprickor skapas på däckets sidovägg och i bottnet av mönstret.

Vad är orsaken till dessa sprickor ?

Däck är ständigt under stress, de måste tåla stora variationer i temperatur, föroreningar, damm, inbromsning, mm. Alla dessa faktorer sliter gummiet trots gummiskyddsbeläggningen. Det mest synliga resultatet av dagliga slitaget är förlusten av elasticitet i gummiet och sprickorna. Det är möjligt att fördröja uppkomsten av sprickor genom regelbunden användning av däck.

Är sprickor farliga för min säkerhet ?

Om de förblir ytliga, utgör sprickor inte något omedelbart hot mot din säkerhet. Men mikrosprickor i däck motsvarar första nivån av förslitning för gummiet. Förlusten av elasticitet påverkar globala prestandan. Det blir då nödvändigt att byta ut dem.